منتدى طلبة كلية الهندسه بأسوان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالتسجيلأحدث الصوردخول

قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!!

MIDO
ENG_GODZELA
PRINCESS
الحبار
Eng_HOSSAM
Eng Assad
brave_engineer
11 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
brave_engineer
مهندس نشيط
مهندس نشيط
brave_engineer

Upload Photos : قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! Upload

قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! Empty
مُساهمةموضوع: قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!!   قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! I_icon_minitimeالسبت 29 أغسطس - 15:09

السلام عليكم 3 قرار شبه اكيد هيطبق السنه دى ان شاء الله وهو بالغاء يوم السبت كأجازه وجعله يوم عمل دراسى رسمى من جديد
وبصراحه انا بستغرب مش من الفكره لا من السبب لكده!!!!!!!!!!!!
انفلونزا الخنازير!!!!!!!!!!!!!
تعالو نبص للموضوع من وجهة نظر تانيه يوم السبت كان من سنتين تقريبا يوم عمل رسمى وكانت الايام بتعدى بعد كده نزل القرار بان يوم السبت يوم اجازه بالرغم من انه مطبقش ف كل الكليات ولكنه اطبق ف كليتنا .
لكن هما ليه خلو السبت اجازه ؟؟؟؟؟؟؟؟
ودلوقتى رجع السبت يوم عمل رسمى بسبب انفلونزا الخنازير منعا لانتشارها عن طريق الزحمه
انا مش بعارض الفكره ولا زعلان لكده دا بالعكس دا هيخفف ضغط شغل عن الطلبه
يس هو السؤال هى يوم السبت زى سنه ساته؟؟؟؟
ولا هو مفيش زحمه غير ف الكليه مهو بنطلع من الكليه بنروح فى المواصلات وطبعا كلنا عارف المواصلات
ولا مثلا زحمة المدينه الجامعيه مهو سته ف اوضه واحده ولا دى مش زحمه المشكله يا خوانا ان احنا كلنا بدون استثناء بندور على الحل الاسهل بدون منفكر هل هو دا السبب ولا لا ولا هل الحل دا هيجيب نتيجه ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وعلى فكره بعد كل دا انا مش معارض ان يوم السبت يكون يوم عمل انا بس بستغرب على السبب؟؟؟؟؟
وجزاكم الله خيراا.................
Eng Assad
عضو بدرجة مهندس إستشارى
عضو بدرجة مهندس إستشارى
Eng Assad

الأوسمه : قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! Empty
Upload Photos : قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! Upload

قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!!   قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! I_icon_minitimeالسبت 29 أغسطس - 16:00

متشكر يابشمهندس لطرحها الموضوع الهايل ده..
وانا مش شايف انه انفلونزا الخنازير سبب عشان نخلي الكليه تشتغل يوم السبت...
لانه اصلا الكليه مش زحمه زي مابيقولوا..
ربع الطلاب بيبقوا نايمين فالبيت...
وربعهم التاني بيبقي عالكافيتيريا..
ونصهم بس اللي بيحضروا..
وحتي لو حضرنا كلنا...مش هنبقي برضه زحمه..
لاننا برضوا عددنا مش كتير يعني عشان نقول اننا زحمه..
امال اسيوط والقاهره والاسكندريه يعملوا ايه..؟؟
ومتشكرين تاني يابشمهندس علي طرحك للموضوع...

Eng_HOSSAM
مراقب عام منتدى مواضيع عامه ومشرف قسم كهرباء
مراقب عام منتدى مواضيع عامه ومشرف قسم كهرباء
Eng_HOSSAM

قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! 34t7kvn

مُساهمةموضوع: رد: قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!!   قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! I_icon_minitimeالسبت 29 أغسطس - 16:08

هو الموضوع كويس من ناحيه و مش كويس من ناحيه تانيه

الكويس فيه انه هيخفف ضغط المحاضرات و السكاشن ف اليوم الدراسي و بدل ما الواحد يروح

7 او 8 بليل يروح 3 او 4

بس ايلي مش كويس فيه انه كان يوم رااحه و الواحد كان بيخلص فيه الحجات ايلي مش بيلحق

يخلصها ف الايام التانيه

ع العموم احنا خلاص اتعودنا علي القرارات الغبيه دي وربنا يلطف بعباده

ومشكوور يا بشمهندس ع الموضوع
الحبار
مدير عام المنتدى
مدير عام المنتدى
الحبار

قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! 30u3a1djpgcopy
أهم مواضيعى :

مُساهمةموضوع: رد: قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!!   قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! I_icon_minitimeالسبت 29 أغسطس - 17:16

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

إن صح كلام البشمهندس فهل طرق الحماية من المرض تكون بإلغاء يوم أجازة مثلا ؟؟!

هل التوعية من خطورة المرض أو منع إنتشاره تكون بالأسلوب ده ؟!!

هل هنجد طلبة إلى جوارنا لابسين كمامات وبيكلمونا من وراء حجب خايفين من الأمراض

مثلا؟؟!

هل عقار التاميفلو موجود فى أسوان يعنى لو لا قدر الله حدثت إصابة يسارعوا بالعلاج مع

العلم أن أنفلونزا الخنازير أسهل من الأنفلونزا العادية ولكن دون أمراض سابقة تقلل المناعة؟؟!

بخصوص إلغاء يوم أجازة أو جعل الدراسة من تمانية أو تسعة فكله تابع للإدارة كقرار وده

كلام بصراحة لا أؤيدة لأن المفروض يبقى فيه لغة حوار بينا أو ميطبقوش القرار غير لما

نبتدى الدراسة إن شاء الله ومش عارف الجدول اللى نزل بعد الإمتحانات بكام أسبوع فيه

الدراسة يوم السبت ولا لأ ولكن أنا أؤيد يوم الأجازة لأن فيه ناس بتسافر فيه واللى بيذاكر

وحابب إن الدراسة تبقى من الساعة تسعة وده مطبق فى كل الدنيا ما عدا كليتنا.

ربنا يهدى إن شاء الله

شكرا لموضوع يا بشمهندس

والله الموفق
https://asv-univ.editboard.com/index.htm
PRINCESS
مشرف عام على الأقسام ومشرفة قسم إسلاميــات وكورسات هندسيه
مشرف عام على الأقسام ومشرفة قسم إسلاميــات وكورسات هندسيه
PRINCESS

مُساهمةموضوع: رد: قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!!   قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! I_icon_minitimeالسبت 29 أغسطس - 20:38

انا عن نفسي سمعت الخبر من شهر تقريبا في نشرة اخبار الاذاعة في القاهرة
بس الكلام ده علي كل الجامعات مش احنا بس
وما كانش فيه سيرة ان القرار بسبب انفلونزا الخنازير ولا حاجة
القرار طلع وخلاص
بس كان عندي أمل انه ما يطبقش عندنا في الكلية
لأن انا جربت الحالتين ان يوم السبت يكون اجازة وانه يكون دراسة
وايام ما كان دراسة كان الجدول بيكون سئ في الغالب
لأن المحاضرات كانت بتبدأ 9 الصبح وتخلص 1 بعد الظهر
وتلاقي بعد كده عليك سكشن الساعة خمسة واربع ساعات فاضيين في النص
وبكده يكون اليوم ضاااااااع
وهكذا معظم الأيام أو كلها علي حسب سكشنك

يعني لما السبت بقي اجازة
كل اللي حصل ان الجدول اضغط في المواعيد اللي كانت بتبقي فاضية في النص فقط

ولو السبت رجع دراسة تاني هتعرفوا معنى كلامي
وهتلاقوا ان هي هي المواعيد اللي بنطلع فيها
6 و 7 و 8 بالليل مع الفرق ان مفيش سبت اجازة
وانا عن نفسي كنت باخد سكاشن لحد الساعة 8 في اعدادي وكان ايامها السبت دراسة

عموما ربنا يرحمنا برحمته في اخر سنة لينا في الكلية
ونطلع منها علي خير

بيبكى
http://www.aswu.edu.eg
ENG_GODZELA
مشرف مرشح لمنصب مشرف عام
مشرف مرشح  لمنصب مشرف عام
ENG_GODZELA

مُساهمةموضوع: رد: قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!!   قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! I_icon_minitimeالسبت 29 أغسطس - 20:44

يوم الاتنين ان شاء الله انزلكم جدول محاضرات قسم مدني
وهنشوف موضوع السبت الاجازة ده
http://WWW.ISLAM2ALL.COM
MIDO
عضو بدرجة مهندس إستشارى
عضو بدرجة مهندس إستشارى
MIDO

مُساهمةموضوع: رد: قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!!   قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! I_icon_minitimeالسبت 29 أغسطس - 22:02

اتمنى لو يلغوا الاجازة فده يكون على المدارس والكليات وكل المصالح الحكومية

واتمنى من ادارة كليتنا انها تخلى المحاضرات زى ماهى من الساعة 8 عشان نخلص بدرى على الساعة 3 او 4 ونروح نلاقى وقت نذاكر زى خلق الله بدل ما نروح الساعة 6 او 7 ونبقى هلكانين واظن اننا لما كنا صغيرين فى المدارس كنا بنروح الساعة 7,30 ومش معقول لما نكبر نكسل ونقول 8 بدرى علينا

اتمنى كمان يبقى فى توزيع كويس للجدول ويراعوا ان ربنا كرمنا بيوم زيادة فى الدراسة يعنى تبقى المواعيد كويسة

اتمنى كمان ان عدد الطلاب فى السكاشن يقل ومش مشكلة انه يزيد عدد السكاشن فى كل دفعة واهو فى يوم زيادة لان عدد الطلبة لما يقل فى كل سكشن الاستفادة هتزيد وخصوصا فى سكاشن التست وانا مجرب لما نبقى 4 فى تجربة كنا كلنا بنشتغل ولما نبقى 9 بيشتغلوا 4 برضوا ويناموا 5 وما يستفادوش باى حاجة

لان الحكمة من الغاء يوم الاجازة هو زيادة عدد السكاشن وطبعا زيادة فى جداول المعيدين والدكاترة وده طبعا عشان تقل كثافة الطلبة فى السكشن وتبقى فى تهوية كويسة وعلى الاقل لما واحد يصاب ما يعديش الدفعة كلها وانما يعدى عدد قليل
khalid DXB
مهندس ممتاز
مهندس ممتاز
khalid DXB

الأوسمه : قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! Empty
أهم مواضيعى :

الحزن
هو ان الــــتقيك في زحمة العمر
وان انسج معك اجمل قصة حب
نعيش تفاصــــــيلها وطقوسها
نحلــــــــم بغـــــــــــــد افضـــــل
ثم تنتهـــــــــــي الحكاية بماساه
الفـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــراق

مُساهمةموضوع: رد: قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!!   قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! I_icon_minitimeالسبت 29 أغسطس - 22:16

ربنا يبشرك بالخير
يعني اليوم الوحيد الي الواحد كان بيلم فيه شوية من الكوم الي عليه من الحاجات يرجع دراسة تاني
ده يوم الجمعة محدش بيلحق يعمل فيه حاجة وانا بالنسبالي 5 اايام ضغط ويومين راحة احسن من 6ايام حتى لو كانو اخف في الشغل اصل اليوم الفاضي من اوله بيشجع اكتر من الايام الي تبقى شغال فترة وفاضي فترة يعني الاوقات الي في النص في اغلب الاحيان ان لم يكن كلها بتضيع ويارب القرار ده ميكونش صحيح
وشكرا يابشمهندس
الشيمـــاء
عضو مرشح للإشراف عن قسم الأدب والشعر
عضو مرشح للإشراف عن قسم الأدب والشعر
الشيمـــاء

قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! 2je8zk
أهم مواضيعى :

مُساهمةموضوع: رد: قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!!   قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! I_icon_minitimeالسبت 29 أغسطس - 23:49

انا سمعت الخبر ده من بدرى
بس ماكنتش متوقعة انه يطبق عندنا
لان ده فى ظلم كبير لينا
يعنى الواحد بيرجع متأخر من الكلية مش بيلحق ينجز فى المذاكرة
و الجمعة و السبت بيكونوا فرصة انه الواحد يلم نفسه فى المواد
كمان المغتربين بيسافروا الخميس على أساس فى يومين اجازة
يعنى الواحد يقضى يوم مع اهله كل فين و فين
لو طبقوا القرار يبقى مفيش حد هيسافر الا فى اجازة الترم
و انا عن نفسى مااقدرش ترم بحاله ما روحش البيت ده انا اتخنق
فيارب يكون الكلام ده مش صحيح
كيرلس عطية
مهندس نشيط
مهندس نشيط
كيرلس عطية

مُساهمةموضوع: رد: قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!!   قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! I_icon_minitimeالثلاثاء 6 أكتوبر - 20:37

انا من رايي انوه ده مهزلة لانوا يوم السبت رجع لكام دفعة بس و لكن اغلبية الدفعات لسه و بالزات انا شفت جدول مدني مفهوش يوم سبت.

بعد كده اليوم ده مش هيخفف اي ضغط نهائياً.
مثلاً دفعتنا (ثالثة اتصالات) يوم السبت رجع عشان يكون فيه سكشن واحد بس ساعتين
معقول مش قادرين يحطوا الساعتين دول في اي يوم

ارجو الرد من اي مسولين
AHMED MAMDOH
مهندس نشيط
مهندس نشيط
AHMED MAMDOH

مُساهمةموضوع: رد: قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!!   قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!! I_icon_minitimeالأربعاء 7 أكتوبر - 21:47

حرام عليهم دالواحد بيصدق ميجى يوم الجمعة والسبت علشان يستريح من قرف الكلية وعلى فكرة الموضوع ده مش فى مصلحتنا خالص لاننا برضوه مش حنروح بدرى لان الجدول هيبقى زبالة كالعادة وممكن يكون عندك محضرة الساعة8 مثلا ومعندكش غير سكشن بعدها باربع اوخمس ساعات وكدة هيضربلك اليوم كله وتبقى مستفدتش بحاجة ياريت ينسقوا الجدول ويرحمونا شوية من القرارات الغريبة دى

قرار جديد (يوم السبت يوم عمل رسمى بالكليه بسبب انفلونزا الخنازير) ؟؟؟؟مش سبب وجيه!!!
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» س وج عن انفلونزا الخنازير
» كيف نقى انفسنا من انفلونزا الخنازير
» اقرأ للآخر انفلونزا الخنازير
» انفلونزا الخنازير وصلت ابو الريش
» خش وشوف انفلونزا الخنازير بتعمل فالناس ايه؟؟؟!!!!!