منتدى طلبة كلية الهندسه بأسوان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالتسجيلأحدث الصوردخول

الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction

eng_masrya
PRINCESS
Eng.zahra
ali sami
ناصر صالح
ELGAMAL
enfelak
11 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
enfelak
مهندس بيشارك كويس
مهندس بيشارك كويس
enfelak

Upload Photos : الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction Upload

الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction Empty
مُساهمةموضوع: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالأحد 7 فبراير - 1:41

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على أشرف المرسلين محمد بن عبدالله عليه افضل الصلاة والتسليم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد التحية لكل أعضاء المنتدى الكرام
أرجو أنا يكون هذا الموضوع أحد المواضيع التي يكون لها صدى واسع طمعا في ان يكتسب هذا المنتدى شهرة أكبر في
المجال العلمي ويكون من أفضل المنتديات كما قولت في الشرق الأوسط وما ذلك على الله ببعيد
أولا أنا متأسف جدا على تأخر الدرس لكن والله غصب عني كم المشاكل اللي كنت فيها انهاردة كبيرة وادعولي انها تتحل
انهاردة هنبدأول الدروس واللي تندرج تحت أول عنوان كتبناه وهو

Network introduction

وانهاردة هنتناول مجموعة من المواضيع وهي

1.1-network definition

1.2-network importance

1.3-network components

1.4-network topologies

1.5-network types

ونبدأ بأول موضوع وهو

1.1-network definition تعريف الشبكة

الشبكة هي عبارة عن مجموعة من المكونات
المرتبطة مع بعضها البعض علشان تقدملي خدمة معينة لكن طبعا مش شرط أبدا ان الشبكة دي تكون مجموعة أجهزة كمبيوتر ممكن جدا تبقى شبكة من أي حاجة بمعنى اني لو ربطت مجموعة حبال مع بعضها علشان أشد حاجة معينة ممكن أسميها شبكة ممكن مجموعة موبايلات مع بعضها تكون شبكة أي حاجة في الدنيا ممكن تكون شبكة لكن لعل أوضح حاجة في الموضوع ده هو لما أربط مجموعة من أجهزة الحاسب مع بعضها وأبدأ أدخل من أي واحد فيهم على التاني فدي تبقى المفهمو الواضح للشبكة

1.2-network importance

-طبعا أهمية الشبكات بالنسبة لحياتنا كبيرة جدا واحنا هنا حيث ان كلامنا كله هيبقى على شبكات الكمبيوتر فأكيد هيكون كلامنا عنها طول الوقت . تخيلوا معايا مثلا زمان لما كان بيبقى عندي بنك له أكثر من فرع مثلا نفترض فرع في أسوان وفرع في القاهرة وأنا مسجل في فرع البنك اللي في اسوان وسافرت القاهرة وعاوز أسحب فلوس من فرع البنك اللي في القاهرة في البداية الكلام ده مكانش ينفع خالص وكان عامل البنك ممكن يقولك ارجع لفرع البنك بتاعك بعد كدة لما فكروا شوية بدأت فكرة انه يبقى في دفاتر لكل العملاء المتسجلين في البنك بفروعه المختلفة الدفاتر دي تبقى موجودة في كل فروع البنك وتخيلوا زي المثال السابق اني مسجل في فرع أسوان وروحت القاهرة كان عامل البنك يطلع الدفاتر الموجودة عنده ويبدأ يدور فيها على اسمي فضلا عن كم الجهد اللي ممكن تتخيله اللي كان في الكتابة بتاعة الدفاتر دي كانت عملية شاقة جدا وبعد كدة ظهرت مثلا مكنة التصوير فبدأ الموضوع يبقى اسهل شوية
مجرد شخص بيكتب وبيصروا الورق ويتوزع على كل فروع البنك بعد كدة بدأ ظهور أجهزة الحاسب وطبعا العملية سهلت أكتر لما بدات السماء كلها تبقى موجودة على الجهاز لكن ده كان ممكن يستغل جزء كبير من مساحة الحاسب نظرا طبعا لأن التطور مش زي دلوقتي لأن كان كل بنك لازم يبقى في أجهزة الحاسب الموجودة فيه أسماء كل العملاء في كل الفروع ولما ظهرت فكرة تكوين شبكة بدأت فكرة ربط أجهزة فروع البنك كلها ببعضها وطبعا كان كل فرع من فروع البنك بيسجل بس العملاء الموجودين في البلد بتاعته ولو في عميل مش موجود يقدر يدور في الجهاز اللي في فرع تاني فده سهل كتير عملية التعامل .

الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 06022010040908a

-الحاجة التانية طبعا من الحاجات اللي سهلتها الشبكات اني لو مثلا عندي مجموعة موظفين شغالين في مكتب واحد وكل واحد عنده جهاز فعلشان أقدر أخليهم يطبعوا كلهم كان لازم أجيب لكل جهاز طابعة خاصة بيه لكن بعد ظهور الشبكات اصبح اني ممكن أخليهم كلهم يشتركوا في استخدام طابعة واحدة بس ودي كانت فايدة الشبكة اني أعمل مركزية في استخدام الأجهزة الغالية الثمن

-الحاجة الثالثة والأخيرة في فايدة الشبكة اني بقدر من خلالها أني أوفر واسهل نقل الملفات بينالأجهزة وكمان بقدر اني اسهل نقل حاجات كتير من خلال الشبكة زي الصوت والفيديو وغيرها .

1.3-network components مكونات الشبكة

1-COMPUTER

وطبعا أول حاجة في مكونات الشبكة هي الكمبيوتر أو جهاز الحاسب وهو اللي من غيره حتى لو في شبكة مش هقدر اني استفيد منها

Computer :
it is
the main component because it is the source of applications

طيب احنا هنا محتاجين نعرف التطبيقات اللي بنقول عليها دي هي عبارة عن ايه

Network aware applications: services that can be done with a remote device not your local device .

التطبيقات دي عبارة عن مجموعة خدمات بقدر أستفيد منها لكن التحكم فيها مبيتمش عن طريق الجهاز بتاعي لكن عن طريق جهاز بعيد مني

زي ايه بقى التطبيقات دي :

1- HTTP ( hyper text transfer protocol) :used for browsing

2- FTP(file transfer protocol): used for upload and download files

3- SMTP( simple mail transfer protocol):used for sending e-mails

4- POP3(post office protocol version 3):used retrieve (receive ) e-mails

5- TELNET: used for remote login

طب هنا بقى في سؤال مهم جدا , كل الكلام اللي قولناه فوق كويس بس بشكل عام بقى هو ايه البروتوكول

البروتوكول :هو عبارةعن مجموعة قواعد بتتفق عليها الأجهزة بينها وبين بعضها علشان تنظم عملية نقل حاجة معينة قبل النقل علشان أنا مثلا لو نزلت ده على مثال واقعي هلاقي مثلا اني لو نقلت رملة غير لو نقلت فاكهة معينة أو خضار معين من مكان لمكان دي ليها اسلوب في النقل ودي ليها اسلوب وأكيد الطريق اللي بمشي فيه لما بنقل رملة ممكن يختلف عن لونقلت فاكهة وكمان اسلوب التخزين في العربية هيختلف ونوع العربية اللي هتنقل ده غير ده معلش يمكن تكون أمثلتي عامية شوية بس انا شايف انه افضل حاجة انك تقدر تبين بيها للناس المعلومة ان الواحد يضرب أمثلة من الواقع
طيب نرجع بقى لبروتوكولات الشبكة ونطلع من الطبيخ اللي احنا عملناه ده
نفس الكلام اللي قولته فوق ينطبق تماما على بروتوكولات الكمبيوتر بدون أي إختلاف فمثلا علشان أقدر أنقل ملف مثلا 5 جيجا غير لما أنقل صفحة مثلا حجمها بالكيلو بايت كل حاجة وليها طريقة نقل كذلك لو حبيت أبعت ايميل فده يختلف وعلشان أقدر اني أوضحلكم عمل البروتوكول هنضرب مثال بسيط جدا عن بروتوكول ال SMTP
نشوف مثلا زمان ايه اللي كان بيحصل لما أحب أبعت رسالة من مكان لمكان أول حاجة كنت بعملها ان تجيلي الفكرة اني ابعت رسالة لواحد صاحبي مثلا في السعودي كنت بطلع ورقة وقلم وأبدأ أفكرهكتب ايه في الرسالة وبعدها بعد أما بخلصها بطبق الورقة وأحطها في الظرف وأقفل الظرف وبعدها أكتب عليه العنوان وأروح لمكتب البريد وأحط الظرف في صندوق البريد أو ييجي البسطجي ياخده مني يوديه في الصندوق بعدها مكتب البريد ياخد الجواب بتاعي يحطه على حسب نوع البريد اللي أنا عاوزه بري ولا جوي ولا سريع على حسب النوع والناحية التانية في السعودية مثلا مكتب البريد يدي الجواب للبسطجي اللي هناك وهو يوديه لصاحبي وصاحبي يفتحه ويقراه ودي عملية الإنتقال بتاعة الجواب
بتاعي لحد أما توصل لوجهتها الصحيحة

الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 07022010015138

اللي احنا شرحناه فوق ده هو البروتوكول , عبارة عن مجوعة قواعد بنمشي عليها علشان نعمل حاجة معينة
لما الدنيا تطورت وبدأ إستخدام الإنترنت بدأت الناس تفكر في انه ممكن بدل أما ابعت جواب عن طريق البريد ممكن أني أبعته عن طريق الشبكة فاتعمل بروتوكول يقدر ينقل الرسائل الإليكترونية وعلشان بتتنقل عن طريق الشبكة فسموها رسائل إليكترونية أو electronic-mail والبروتوكول بتاعها اسمه SMTP
(simple mail transfer protocol)

وده كان البروتوكول المسئول عن إرسال الرسالة فمثلا أنا لو بعت رسالة لعنوان [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] هلاقي ان البروتوكول ده بيقوم بوظيفة عامل البريد اللي بييجي يستلم الجوابات مني علشان يوديها لمكتب البريد فالعنوان اللي فوق هو العنوان اللي أنا باعتله واسمه هو a .أما بقى مكتب البريد نفسه فهو عبارة عن سيرفر والسيرفر ده اسمه hotmail.com وده طبعا حيث انه يمثل مكتب البريد وحيث انه اليكتروني مش يدوي فلازم يكون عنده عناوين كل الناس فمعنى انك بتعمل ايميل انك بتضيف لنفسك عنوان جوة مكتب البريد اللي هو السيرفر علشان كدة
السيرفر لازم يبقى عارف مين اللي باعتله وهو هيبعت لمين فبيبقى جواه كلالعناوين اللي هي الإيميلات بتاعة الناس كلها . أول لما بيوصل الجواب أو الرسالة وعليها العنوان المرسل والمرسل اليه بيبدأ السيرفر يشوف العنوان اللي هيتبعتله الرسالة ويبدأ بروتوكول تاني يتولى مسؤولية التسليم واللي اسمه
pop3(post office protocol) وباين طبعا من اسمه وده بياخد العنوان الجواب أو الرسالة من السيرفر وطبعا ده بيمثل عامل البريد اللي هيسلم الجواب وياخده من السيرفر علشان يوديه للعنوان المطلوب فباختصار ده بيمثل البروتوكول المسئول عن تسليم الجواب واللي تحت دي صورة توضح عمل البروتوكولين دول
.

الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 07022010015558

ولعلنا إن شاء الله نتكلم عن البروتوكولات اللي فوق دي كلها أثناء الشرح وخصوصا بروتوكول ال TELNET هيكون لينا معاه وقفات كتير خلال الكورس

2-NETWORK DEVICES أجهزة الشبكة

وتاني حاجة في مكونات الشبكة هتلاقيها هي أجهزة الشبكة المختلفة وتحت العنوان ده هنذكر مجرد أسماء للأجهزة بعضها هنتعرض ليهخلال الكورس بالتفصيل وبعضها هنقوله بشكل مبسط وبعضها مش هنلاقيه في الكورس اساسا
هنلاقيه في كورسات تانية وبتنقسم أجهزة الشبكة لنوعين الأول بنسميه
BASIC DEVICES أما التاني فبنسميه ADVANCED DEVICES وهنذكر كل واحد تحته ايه

-BASIC DEVICES :

Repeater
Hub
Bridge
Switch
Gateway
Router
Modem
NIC(network
interface card)

-ADVANCED DEVICES:

Wireless access
point

Firewall
VPN concentrator
IDS
IPS
IP PHONE

وإن شاء الله آخر 4 أنواع قبل الآي بي فون هنتعرضلهم لما ندخل في السيكيوريتي أما الأكسيس بوينت فهنتعرضلها في الوايرلس إن
شاء الله

3-CONNECTIVITY:

وطبعا ده آخر حاجة في مكونات الشبكة وهو التوصيل وهو بيبقى ياإما wired يا إما wireless وبالنسبة للتوصيل السلكي فهنلاقي ان انه في أنواع كتيرة جدا من الكابلات والشركات المصنعة للأسلاك اشهرها على الإطلاق في مصر شركة السويدي للكابلات

1.4- NETWORKTOPOLOGIES

ويقصد بالعنوان السابق هو طرقة توصيل الأجهزة مع بعضها البعض في الشبكة وفي طرق كتير جدا في التوصيل هنذكرها كلها إن شاء الله
1-أول طرقة فيطرق التوصيل بيسموها POINT TO POINT وطبعا واضح جدا من الإسم اني بوصل جهازين مع بعض بشكل مباشر وبيبقى فيه مرسل واحد ومستقبل واحد في الحالة دي

الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 07022010020137

2- الطريقة التانية بيسموها ال BUS TOPOLOGY والطريقة دي بتبقى عبارة عن زي سلكة معينة بوصل بيها مجموعة أجهزة وكل ماأكون عاوز أوصل جهاز في الشبكة بوصله بالسلكة دي وهكذا ومن أشهر التكنولوجي اللي بتستخدم ال BUS TOPOLOGY تكونولوجيا الإيثرنت ودي طبعا هيكون كلام الكورس كله تقريبا عليها وبشكل عام كتعريف ليها دلوقتي تقدروا تعتبروا ان الإيثرنت هي تقنية لربط الأجهزة القريبة من بعض بحد أقصى للمسافات بينهم حوالي 100 متر وهنا بيبقى عندي مرسل واحد وأكتر من مستقبل
الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 07022010020312

3- الطريقة الثالثة بقى اسمها ال RING TOPOLOGY وهي من اسمها انها بتربط بين مجموعة الأجهزة على شكل حلقة بمعنى انه جهاز بيبعت لجهاز ودي من أشهر التيكنولوجي اللي بتستخدمها تكنولوجي اسمها TALKIN RINK ودي طبعا مش موضوعنافي المورس خالص لأني على ماأعتقد ان اللي كانت بتستخدمها هي أجهزة ماكنتوش والطريقة دي ليها مشاكل ملهاش حد أولا اني علشان اقدر اوصل من جهاز لجهاز في بعض الأحيان لازم أعدي على الشبكة كلها تقريبا وجهاز يسلم جهاز لحد أما أوصل للجهازالمطلوب وده طبعا ممكن يعمل ضغطعلى الشبكة أو ممكن يتسبب في إتلاف المعلومات المرسلة أو حدوث حاجة اسمها LOOPS وهنتعرضلها كتير جدا فالطريقة دي لا تفضل في التوصيل على الإطلاق
الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 07022010020440

4-والطريقة الرابعة بيسموها ال STAR TPOLOGY والطريقة دي هي الطريقة الشائعة الإستخدام لدى معظم الناس في الشبكات علشان هي عبارة عن جهازمركزي وكل الأجهزة بتوصل بيه وبتفضل جدا في بناء الشبكات لأن مشاكلها قليلة جدا كما انها سريعة جدا جدافي التوصيل

الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 07022010020552

5-الطريقة الأخيرة بقى اسمها ال MESH TOPOLOGY وفي الطريقة دي بنوصل كل الأجهزة مع بعضها بالبلدي كدة كله بيكون واصل بكله بمعنى ان في وصلة مباشرة بين أي جهازوأي جهاز تاني في الشبكة والطريقة دي طبعا طريقة كويسة لكن فيها مشكلة كبيرة جدا انه كل مازاد عدد الأجهزة هيزيد عندي عدد الأسلاك اللي بقدر أوصلها بالشبكة زيادة كبيرة جدا فمثلا لو عندي جهزين هيكون فيه سلك واحد ولو عندي 3 هيكون عندي 3 اسلاك أما لوعند 4 هلاقي عدد الأسلاك اللي محتاجها 6 اسلاك ولو 5 هلاقيهم 10 أسلاك وهكذا فالطريقة دي ممتازة جدا في التوصيل لما يكون عدد الأجهزة قليل في الشبكة.
الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 07022010020717

-دي بقى آخر جزئية في الدرس انهاردة واعذروني الدرس انهاردة قصير شوية نظرا لضيق الوقت لكن إن شاء الله علشان هيكون قدامي فترة لحد يوم الثلاثاء فهدر اني أكبر الدرس شوية

آخر حاجة في الدرس بتاع انهاردة هو أنواع الشبكات
والشبكات بشكل عام بتنقسم ل 3 أنواع

1- أول نوع اسمه ال LAN(LOCAL AREA NETWORK) وهي مجموعة من الأجهزة موجودة في مساحة
صغيرة لا تتجاوز المسافات بينها 100 متر زي ماقولنا ومن اشهر أمثلتها هي الإيثرنت وبتصل السرعة فيها لسرعات عالية جدا ومن سرعاتها 10 ميجا و 100 ميجا و1000 ميجا اللي هي الجيجا

2-تاني نوع اسمه MAN ( METROPOLITAN AREA NETWORK) وبيسموها الشبكة العاصمية وهي عبارة عن مجموعة من ال LANS لكن موجودة في نفس المدينة وعلى مسافات قريبة من بعض ومن أمثلتها حاجة اسمها METRO EATHRNET واللي بتصل السرعة فيها ل 10 جيجا وكمان من أمثلتها حاجة اسمها ATM واللي بتصل السرعة فيها ل 40 جيجا

3-تالت نوع اسمه ال WAN (WIDE AREA NETWORK) وهي عبارة عن مجموعة LANS لكن على مسافات بعيدة عن بعضها شوية ومن أمثلتها:
DSL
ISDN
X.25
FRAME RELAY
وبكدة نكون خلصنا الدرس
انهاردة وبعتذر عن قصر الدرس لكن الوقت اللي كان متاح ليا ضيق شوية فمعلش بقى
ELGAMAL
مهندس جديد
مهندس جديد

أهم مواضيعى : اعشق السكون اهوى العلم
كلمتى ( لاتاسف على غدر الزمان لطالما رقصت على جثث الاسود كلاب
لاتحسبها برقصها تعلو على اسيادها تبقى الاسود اسود وتبقى الكلاب كلاب)

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالأحد 7 فبراير - 14:26

جزاكم الله خيرا""""
ناصر صالح
مهندس جديد
مهندس جديد

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالأحد 7 فبراير - 16:13

اولا انا اسف على الرساله الاولى لاني كنت متشاق للدرس

تانيا لا استطيع ان اعبر عن مدى فرحتي وانا اتناول قرائت الدرس
والله ان شرحك ممتاز وكدلك اسلوبك جميل بالامتله الدي تلقيها لكي تسهل علينا الدرس
ثالثا اقول الله يوفقك في امتحاناتك وانشاء الله تحصل درجات عليا
موفق اخي انشاء الله ونحن في انتظار كل الدروس
enfelak
مهندس بيشارك كويس
مهندس بيشارك كويس
enfelak

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالأحد 7 فبراير - 20:52

متشكر جدا على كل اللي ردوا على موضوعي
بالنسبة للبشمهندس ناصر أنا طبعا مقدر شعورك وولا يهمك يابشمهندس أنا تحت أمرك
بصراحة في جزئيتين في المقدمة أنا متكلمتش عنهم امبارح زي ماقولت نظرا لضيق الوقت فكنت عاوز أكتب الأساسيات اللي همش ي عليها والحاجات المهمة لكن بالنسبة لأي حد مهتم بالشبكات وانه يبقى كويس فيها في بعض الحاجات اللي ممكن اللي بيدرس بشكل عام ميكونش مهتم بيها لكن اللي عاوز يبقى محترف وكل حاجة بالنسباله عارفها كويس فأنا إن شاء الله مش هسيب معلومة إلا وأذكرها
أنا هقول الجزئية الأولى دلوقتي أما الجزئة التانية هقولها مع بداية الدرس اللي جاي
واللي هقولها دلوقتي جزئية بسيطة لكن أحب ازود معلوماتكم
الجزئية دي عنوانها
types of ethernet
أو أنواع تقنية الإيثرنت اللي كنا اتكلمنا عنها . وأنواع الإيثرنت بتتقسم ل 3 أنواع
1- أول نوع اسمه 10 base 5 : الرقم 10 يدل على السرعة بالميجا بت لكل ثانية أما كلمة base فتدل على السيجنال الأصلية بدون مايتعملها modulation وال modulation دي حاجة خاصة شوية باتصالات لكن نظرا لأن مش كل اللي بيقروا الموضوع قسم إتصالات فأنا هتكلم بإختصار كدة عن عن الموديوليشن احنا عندنا اي سيجنال في الدنيا بتبقى أنالوج سيجنال ولما بتطلع من مصدرها بيبقى ترددها قليل جدا وعلشان أقدر أنقلها لونقلتها زي ماهي كدة فنظرا للتردد الضعيف وكمان الباور بتاعة السيجنال بتبقى قليلة فعندي حلين ياإما أكبر الباور بتاعة السيجنال ودي متنفعش لأني لو كبرت الباور عن حد معين ممكن يأذي الناس وحتى لو أنا كبرت الباور بدون أي أضرار فهلاقي ان السيجنال بيصحبها noise أو شوشرة أو تشويه في الموجة نتيجة العوامل اللي بتتعرض ليها الإشارة أثناء نقلها من عوامل جوية وتداخل التردد بتاعها مع ترددات تاني فهلاقي نفسي زي مابكبر الباور بتاعة السيجنال فأنا هكبر الnoise والتشويه في السيجنال فمينفعش أما الطريقة التانية اني احمل السيجنال على سيجنال تانية ليها تردد عالي أقدر انقل السيجنال من خلالها وعملية تحميل السيجنال على سيجنال تانية بسميها modulation فأنا لما بقول base فأقصد بده السيجنال الأصلية بدون ماأعملها modulation ودي فكرة بسيطة عن الموديوليشن
نرجع بقى لباقي تفسير الجملة . أما بقى الرقم 5 فده بيعبر عن عن أقصى مسافة ممكن أقطعها بالنوع ده وكمان نوع الكابل المستخدم فالرقم 5 بيعبر عن أقصى مسافة هي 500 متر ونوع الكابل اسمه thick co-axial وطبعا انواع الكابلات هيكون ليها درس لوحده خالص

2-النوع الثاني اسمه 10 base 2 : والنوع ده الإختلاف هو في رقم 2 بينه وبين الأول والرقم 2 بيعبر عن ان أقصى مسافة أقدر أقطعها هي 185 متر ونوع الكابل اسمه thin co-axial

3-النوع الثالث برضه الإختلاف في الرقم الثالث لكن اسم النوع ده 10 base t : فهنا الإختلاف هو حرف ال t وال t ده بيعبر عن ان أقصى مسافة أقدر أقطعها هي 100 متر ونوع الكابل المستخدم اسمه twisted pair
والنوع الثالث ده أكتر نوع مستخدم واللي هو بيستخدموه في البيوت وعلشان معظم شركات النت بتبيع التويستد بير فعلشان كدة هنلاقي انه أي حد يقولك انه لو زادت المسافة عن 150 متر هتلاقي مفيش نت وال 150 متر دي اللي الإشارة بعدها بتروح خالص لكن لحد 100 متر بنلاقي الإشارة بقوتها زي ماهي لكن بعد 100 متر لحد 150 بتبدأ الإشارة تضعف وبعد ال 150 متر الإشارة بتروح خالص

وده الجزء الأول اللي مقولتهوش امبارح الأول والجزء التاني يابكرة إن شاء الله ياإما مع بداية الدرس الثاني
وصحيح معلش الكتابة لعلها مش واضحة فمعلش هكتبها بالعربي اللي هي ال 3 أنواع
أول نوع اسمه تن بيز فايف
تاني نوع اسمه تن بيز تو
والثالث اسمه تن بيز تي

ناصر صالح
مهندس جديد
مهندس جديد

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالأحد 7 فبراير - 21:53

زادك الله علما يا بشمهندس
وسهل الله طريقك في الدنيا والاخره
بصراحه تكملة الدرس كانت روعه
lor=red]][/size]
ali sami
مهندس جديد
مهندس جديد

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالإثنين 8 فبراير - 15:31

رائع بل أكثر من رائع
Eng.zahra
مهندس جديد
مهندس جديد

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالثلاثاء 9 فبراير - 19:16

thank you soooo much , i hope you go forward الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 360126 الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 360126 الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 360126
PRINCESS
مشرف عام على الأقسام ومشرفة قسم إسلاميــات وكورسات هندسيه
مشرف عام على الأقسام ومشرفة قسم إسلاميــات وكورسات هندسيه
PRINCESS

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالأربعاء 10 فبراير - 0:50

جزاك الله كل خير
وحتي الآن مفيش اسئلة .. وربنا يسهل

http://www.aswu.edu.eg
eng_masrya
كبير مهندسين
كبير مهندسين
eng_masrya

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالأربعاء 10 فبراير - 1:58

الف شكر على الشرح الممتاز يبشمهندس

بس كان عندى سؤال من فضلك فى الجزء ده
الطريقة التانية بيسموها ال BUS TOPOLOGY والطريقة دي بتبقى عبارة عن زي سلكة معينة بوصل بيها مجموعة أجهزة وكل ماأكون عاوز أوصل جهاز في الشبكة بوصله بالسلكة دي وهكذا ومن أشهر التكنولوجي اللي بتستخدم ال BUS TOPOLOGY تكونولوجيا الإيثرنت ودي طبعا هيكون كلام الكورس كله تقريبا عليها وبشكل عام كتعريف ليها دلوقتي تقدروا تعتبروا ان الإيثرنت هي تقنية لربط الأجهزة القريبة من بعض بحد أقصى للمسافات بينهم حوالي 100 متر وهنا بيبقى عندي مرسل واحد وأكتر من مستقبل
حاجة زى دى مثلا مين المقصود بالمرسل ومين المستقبلين
يعنى هو جهاز واحد رئيسى واجهزه فرعية موصلة بيه ولا انا فاهمة غلط
enfelak
مهندس بيشارك كويس
مهندس بيشارك كويس
enfelak

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالأربعاء 10 فبراير - 2:22

eng_masrya كتب:
الف شكر على الشرح الممتاز يبشمهندس

بس كان عندى سؤال من فضلك فى الجزء ده
الطريقة التانية بيسموها ال BUS TOPOLOGY والطريقة دي بتبقى عبارة عن زي سلكة معينة بوصل بيها مجموعة أجهزة وكل ماأكون عاوز أوصل جهاز في الشبكة بوصله بالسلكة دي وهكذا ومن أشهر التكنولوجي اللي بتستخدم ال BUS TOPOLOGY تكونولوجيا الإيثرنت ودي طبعا هيكون كلام الكورس كله تقريبا عليها وبشكل عام كتعريف ليها دلوقتي تقدروا تعتبروا ان الإيثرنت هي تقنية لربط الأجهزة القريبة من بعض بحد أقصى للمسافات بينهم حوالي 100 متر وهنا بيبقى عندي مرسل واحد وأكتر من مستقبل
حاجة زى دى مثلا مين المقصود بالمرسل ومين المستقبلين
يعنى هو جهاز واحد رئيسى واجهزه فرعية موصلة بيه ولا انا فاهمة غلط

بالنسبة لسؤالك يابشمهندسة المقصود بأنه في جهاز مرسل وأكتر من مستقبل مقصدتش بيه انه في جهاز رئيسي وأجهزة فرعية أنا قصدت بس مجرد المقارنة بين التبولوجي دي واللي قبلها اللي هيا ال P2P على أساس انه في الطريقة دي لو حب جهاز يبعت من الجهازين اللي واصلين ببعض بيبقى فيه جهاز واحد بس هو اللي بيستقبل لكن في اتوبولوجي بتاعة ال BUS لو أي جهاز في الشبكة حب يبعت هلاقي انه الداتا علشان بتمشي في السلكة والسلكة دي واصلة بكل الأجهزة فطبيعي ان الداتا دي تمرعلى كل الأجهزة فعلشان كدة بقول ان فيه أكتر من مستقبل
جايز أكون بإجابتي اللي فات وضحت جزء من السؤال اللي في بالك لكن أنا متاكد انك بعد أما تقري الإجابة اللي فوق هتسألي سؤال تاني إزاي جهاز بيبعت لجهاز تاني وكل الأجهزة تستقبل الداتا هو مش مفروض انه جهاز واحد بس هو اللي بيستقبل . طبعا ده سؤال منطقي جدا إجابته هنعرف تفصيلها في الكورس لكن بشكل بسيط علشان متحتاريش دلوقتي في إجابة السؤال ده انه هو فعلا الداتا بتروح لكل الأجهزة لكن كل جهاز بيشوف هل الداتا دي مبعوتاله هو ولا لأ ولو الداتا مش ليه بيعملها DISCARD أو بيوقعها مبياخدهاش لنفسه وأول لما توصل للجهاز المبعوتة ليه فالجهاز بيستقبلها وياخدها لنفسه . إزاي بقى كل جهاز بيشوف الداتا دي مبعوتاله ولا لأ دي قصة طويلة أساسا الشبكات اتعملت علشانها يعني حتى بعد أما تخلصي CCNA هتلاقي انه في حلول كتير جدا جدا اتحطت للموضوع ده انتي لسة ماألمتيش بيها
لكن مش قصدي بالكلام انه بيبقى في جهاز رئيسي وأجهزة فرعية لكن أكيد أي جهاز بيبعت داتا لجهاز تاني في الشبكة وده كان قصدي
أرجو اني أكون أجبت عن سؤالك وفهمته
ولو في حاجة أنا تحت أمرك
eng_masrya
كبير مهندسين
كبير مهندسين
eng_masrya

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالأربعاء 10 فبراير - 2:40

وضحت الفكرة يبشمهندس

الف شكر وتقدير
free_matrex2010
عضو بدرجة مهندس إستشارى
عضو بدرجة مهندس إستشارى
free_matrex2010

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالأربعاء 10 فبراير - 7:34

موضوع غايه فى الروعه يا بشمهندس اكرمك الله وجعلهوا فى ميزان حسناتك
i have small comment
بعد اذن حضرتك ممكن انا اكون خطا فى الجزئيه دى
النوع الاول من التوصيل للشبكات
الى اسمه
point to point
انا اختلط عليا الامر
انا اذكر انى اخذت فى اعدلدى النوع ده اسمه
pear to pear
وانا اسف لو فيه خطا منى
enfelak
مهندس بيشارك كويس
مهندس بيشارك كويس
enfelak

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالأربعاء 10 فبراير - 12:43

free_matrex2010 كتب:

موضوع غايه فى الروعه يا بشمهندس اكرمك الله وجعلهوا فى ميزان حسناتك
i have small comment
بعد اذن حضرتك ممكن انا اكون خطا فى الجزئيه دى
النوع الاول من التوصيل للشبكات
الى اسمه
point to point
انا اختلط عليا الامر
انا اذكر انى اخذت فى اعدلدى النوع ده اسمه
pear to pear
وانا اسف لو فيه خطا منى
أولا يابشمهندس أنا لما عملت الدرس والموضوع بشكل عام قولت ان الموضوع مش قاصر عليا لوحدي اللي عنده معلومة يدخل يقولها ولو أنا أخطأت معنديش أي مشكلة في ان حد يدخل يعدل عليا أنا بشر ومش معصوم من الخطأ فأسفك هنا ملهوش أي معنى انت تدخل تعدل علطول لو لقيت اي خطأ لأن دي أمانة علمية وهتتحاسب لو شوفت حاجة غلط ومصلحتهاش
أما بقى بالنسبة لتعديلك فمداخلتك كويسة وأنا فعلا نسيت أني أقول النقطة دي هو الإسم المشهور للشبكة اللي بيبقى فيها جهازين بس هو شبكات البير 2 بير أو الند للند زي مانت قولت ومش علشان انا قولتها فأنا بقولك هي صحيحة لكن هو فعلا اسمها التاني هو بوينت تو بوينت ولعلي علشان اتعودت ع المصطلح ده فأنا قولته فمعلش بقى فاتت عليا دي وبارك الله فيك على مداخلتك وأتمنى انه دايما يكون في مداخلات مفيدة دايما سواء منك أو من أي حد بيتابع الموضوع
والسلام
free_matrex2010
عضو بدرجة مهندس إستشارى
عضو بدرجة مهندس إستشارى
free_matrex2010

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالخميس 11 فبراير - 2:38

شكرا لردك المحترم ده يا بشمهندس
وانا اسف لو كنت ازعجتك
ومستنين ان شاء الله الباقى
enfelak
مهندس بيشارك كويس
مهندس بيشارك كويس
enfelak

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالإثنين 22 فبراير - 1:33

السلام
عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا طبعا بداية بعتذر جدا عن التأخير ده لكن والله ربنا وحده يعلم اللي كنت فيه فأرجو انه محدش يضايق من الموضوع ده ومش هطول في الإعتذار هدخل في الدرس التاني على طول
دي العناوين الرئيسية بتاعة الدرس

1-NETWORK MODELS
a-OSI MODEL

ومعلش الدروس بعد كدة هتلاقوا فيها تعريفات كتير بالإنجليزي بعد كدة وتحتها هكتب شرح
التعريف
ودلوقتي بقى هندخل في أول عنوان في الدرس وهو network models
وقبل كل شيء لازم نعرف يعني ايه model أساسا

model : it is a set of components that defined for each device what will be done to aid data transfer.

بمعنى انه عبارة عن مجموعة مكونات أو زي ماهنشوف مجموعة طبقات فوق بعض بقدر اني من
خلالها أعرف الداتا بتتنقل إزاي كل مكون من المكونات دي بيحتوي على مجموعة تعليمات بيديها للداتا علشان
أقدر أنقلها ولو لاحظنا انه في التعريف ده التعريف ضمنيا يحتوي على تعريف البروتوكول اللي قولناه قبل كدة انه هو عبارة عن مجموعة تعليمات بتتبعها الداتا في اثناء نقلها علشان كدة نقدر نقول في تعريف ال model أنه هو عبارة عن
set of protocols أو مجموعة بروتوكولات مع بعض .

وقبل أما نشرح الموديلز بتاعة النتوورك فلازم نعرف تعريف مهم جدا وهو مصطلح جديد اسمه ال layer

layer : it is the main and the only component of any of the network models and it defiens a certain function will be done by S/W
or H/W.

ومعنى الكلام السابق انه ال layer هي المكون الأساسي والوحيد لكل نوع من أنواع الموديلز بتاعة النتوورك وأقصد بكلمة المكون الوحيد ان أي موديل لنتوورك هو عبارة عن مجموعة من الطبقات أو ال layers كل طبقة من الطبقات دي بتقوم بوظيفة معينة وفيها بروتوكول أو أكثر علشان تقدر تقوم بوظيفتها .
وييجي سؤال مهم جدا هنا هو أنا ليه اساسا اضطريت اني أقسم الشبكة لمجموعة طبقات وأتعب نفسي في اني أدرس كل طبقة لوحدها ؟؟
وطبعا ده سؤال منطقي والسبب في كدة انه تخيلوا لو أنا في مؤسسة أو شركة معينة هلاقي ان الشركة متقسمة لكذا جزء فهنلاقي مثلا الموظفين الصغيرين اللي في الشركة منهم ناس ماسكة الحسابات وناس ماسكة مراجعة دفاتر معينة وفوق الموظفين دول هنلاقي الموظفين الكبار اللي هيكون ليهم وظايف تانية وبعدهم هنلاقي مثلا نائب أو نواب المدير وهنلاقي سكرتارية وهنلاقي المدير بتاع الشركة فكل مجموعة ماسكة وظيفة معينة وعلشان كدة هنلاقي ان في الآخر الشغل لما بيتجمع من كل دول بيصب في الآخر في تحقيق هدف معين زي مثلا اننا نقول ان الشركة دي شركة استيراد وتصدير او الشركة دي شركة سياحية وهكذا وبيكون ده سر النجاح بتاع الشركة وهو تجزيء الشغل لكن تخيلوا بقى لو احنا الشركة دي خلينا كل الناس اللي فيها بيعملوا كل حاجة زي ان كلالناس ماسكة منصب المدير وفي نفس الوقت بيراجعوا الدفاتر وكلهم ماسكين الحسابات هلاقي ان الدنيا باظت خالص وحصلت لخبطة كبيرة لكن في الأول لما كنت مقسم الشركة بنظام معين كلن كل قسم بيخلص شغله ويسلمه للي فوقه وبكدة بقي فيه نظام في الشركة

نفس الكلام بقى لو طبقناه على النتوورك لو احنا مسكنا الشبكة وبدأنا ندرس كل حاجة فيها من الأول ممكن نلاقي نفسنا بندرس حاجات متقدمة ونلاقي نفسنا في الوسط في بعض المصطلحات الصغيرة اللي مش عارفينها أو بعض الوظائف اللي بتتم في البداية مش قادرين نلم بيها غير لما نرجع لورا شوية ونبدأ نرجع تاني وندرس الحاجات دي وبعدها
نرجع لنفس النقطة اللي كنا فيها علشان ندرس الأجزاء المتقدمة وهكذا فهنلاقي نفسنا تايهين وده كان سر تقسيم الشبكة لمجموعة طبقات ندرس شغل كل طبقة والداتا من بداية خروجها من الجهاز لحد أما توصل لوجهتها الصحيحة
بيحصلها ايه لما بتمر على كل طبقة من دول هنقدر لما نروح في الشغل العملي لما تحصل مشكلة معينة نحدد المشكلة دي من أنهي طبقة بالضبط وعلاجها بيتم إزاي وهتفهموا ده لما أقولكم ان الطبقات كل طبقة منهم عبارة عن مجموعة
بروتوكولات في منها بيشتغل لوحده اما لما بوصل الجهاز بالشبكة وفي منها أنا اللي بعمله كونفجريشن على الجهاز فلما تحصل مشكلة بقدر احدد ايه البروتوكول اللي فيه مشكلة وأقدر اعرف هو في أنهي طبقة بالضبط وأكيد الكلام
هيوضح لقدام شوية إن شاء الله.

ودلوقتي بقى نبدأ ندخل علشان ندرس
الموديلز بتاعة النتوورك وكل موديل عبارة عن ايه ومسئولة عن ايه وايه البروتوكولات
اللي فيها
وال models هما 2 مفيش غيرهم أول واحد اسمه
ال

OSI (OPEN
SYSTEM INTERCONNECTION MODEL)
أما التاني فاسمه ال
TCP / IP MODEL
أول واحد ده هو موديل بيستخدم في الدراسة فقط علشان
الدارس يقدر يعرف ايه اللي بيحصل بالتفصيل أما الموديل التاني
فهو اللي أغلب الناس بتوع النتوورك اللي شغالين عملي بيعتمدوا عليه
في شغلهم وهنعرف الفرق بينهم خلال الشرح لأننا انهاردة
هنشرح بس إن شاء الله ال OSI MODEL

ونبدأ
دلوقتي الشرح إن شاء الله في ال OSI MODEL

- زي ماقولنا قبل كدة ان ال
OSI MODEL
هو نموذج بستخدمه في الدراسة فقط مش أكتر من كدة وجايز أغلب الناس اللي بتدرس نتوورك دايما في بداية الدراسة وبعد دراستهم للنموذجين بتوع النتوورك في أغلب الكتب بيلاقوا مكتوب انه النمذج الحديث في
الدراسة هو ال
TCP/IP MODEL
لكن الحقيقة غير كدة خالص
اللي اتحط الأول فعلا كان ال
TCP/IP MODEL
وهو تم وضعه علشان زي ماقولت قبل كدة الناس اللي بتشتغل نتوورك عملي أو بمعنى اصح الناس دي هي اللي وضعت النموذج ده لكن فيما بعد لما حب الدارسين يدرسوا الموضوع من ناحية نظرية لقوا ان في حاجات كتير محتاجة انها يتم تفسيرها فتم وضع ال OSI MODEL وهنعرف الفرق بين ال النموذجين لما نشرح ال TCP/ IP MODEL فيما بعد إن شاء الله علشان كدة نقدر نقول على ال OSI MODEL أنه هو النموذج الحديث في الدراسة والمعلومة اللي فوق طبعا لا هتقدم ولا هتأخر مع حد لكن من باب الأمانة العلمية مش أكتر المهم دلوقتي نعرف هي ايه مكونات ال OSI MODEL وبيتكون من كام LAYER أو طبقة وطبعا أكيد الصورة دايما ممكن تغني عن ألف سطر الصورة اللي جاية دي هي صورة لل OSI MODEL

الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 22022010011739

والصورة اللي فوق دي تعبر عن شكل ال OSI MODEL زي مانتوا شايفين. وده نموذج زي ماهوواضح في الشكل بيتكون من سبع طبقات وانهاردة الدرس اننا هنشرح كل طبقة من دول بتعمل ايه بالضبط وأمثة للبروتوكولات اللي جوة كل طبقة وفي الآخر هقولكم كدة على تقسيمة يمكن هتحسوا بيها بقيمة دراسة الكورس ده فعلا أو قيمة
دراسة النتوورك بشكل عام خصوصا بالنسبة لمهندسين حاسبات واتصالات بس منسبقش الأحداث دلوقتي وخلنا ماشيين بالترتيب .

في شرح كل طبقة إن شاء الله هنشرحها بالعربي الأول وهي بتعمل ايه وبعد كدة هقولكم كدة على سطر واحد كدة بالإنجليزي يختصر عمل الطبقة بالكامل
بس قبل كدة أحب أنوه عن معلومة صغيرة وهي ان بتوع الشبكات لما حبوا يعملوا النماذج دي وقسموها وجدوا ان مش كل الناس تقدر تحفظ أسماء الطبقات فقرروا انهم يدوا لكل طبقة رقم بحيث ان المتكلم لما يتكلم يقول مثلا الطبقة الأولى أو الطبقة الثانية وهكذا وعلى ذلك ادولها ارقام من تحت لفوق بمعنى ان آخر طبقة من تحت هي الطبقة رقم واحد
وهي ال PHYSICAL LAYER واللي فوقها هي الطبقة رقم 2 وهكذا لحد أول طبقة من فوق وهي ال APPLICATION
LAYER ودي ادولها الرقم 7 أو اسمها LAYER 7
الحاجة التانية بقى اللي أحب أنوه عنها واللي هنشرحها بالتفصيل ان في كل طبقة من دول الحاجة اللي بتتنقل في الشبكة بيبقى ليها شكل معين عن طريق ان الحاجة اللي بنقلها في كل طبقة بحطلها HEADER & TRAILER
أو بالبلدي كدة راس وديل بيحتووا على حاجة معينة وإن شاء الله حتفهموا أكتر في الشرح من تحت

نبدأ بقى في شرح الطبقات طبقة طبقة من فوق لتحت

1-APPLICATION LAYER

والطبقة دي هي الطبقة الوحيدة اللي تقدر تشوف العمليات اللي بتتم فيها بعينك لأنها بإختصار هي شاشة الجهاز اللي انت شغال عليه ومش أقصد الشاشة كمكون صلب أقصد اللي انت بتشوفه على الشاشة زي مثلا ملف الوورد ده يعتبر تطبيق زي مثلا صفحة النت دي تعتبر ضمن التطبيقات زي ملف انت حملته ده يعتبر تطبيق زي ملف صوت انت بتسمعه او فيديو بتشوفه أو بي دي اف أو لعبة بتلعبها أو أي حاجة بتقدر ان تعملها وتشوفها بعينك على الجهاز بل يمكن نقدر نقول ان نظام التشغبل نفسه زي الويندوز أو اللينوكس او اليونكس أو الماكنتوش دول من ضمن
التطبيقات ودي هتكون أكتر طبقة محسوسة بالنسبالنا هنا .

طيب بعد أماعرفنا هي ايه التطبيقات دي احنا هنا ايه اللي عاوزينه من التطبيقات دي وايه اللي هندرسه بالضبط فيها . احنا هنا بندرس شبكات يعني المقصد من كل الكلام ده اني أعرف إزاي أنقل حاجة من مستخدم لآخر واوصلها بسلام فاحنا هنا عاوزين نعرف بالضبط الطبقة دي بتبقى مسئولة عن ايه بالضبط لما أكون عاوز أنقل الداتا من مكان لمكان وكمان إزاي بتقدر تنفذ مسئوليتها دي .
أول حاجة هي مسئولية الطبقة دي في نقل الداتا بتبقى ايه , مسئولية الطبقة دي انها بتجهز الداتا لغرض معين بمعنى انه لو الداتا اللي هنقلها أو هستقبلها عبارة عن صفحة انترنت تصفح بيتم إعدادها بطريقة معينة عن طريق بروتوكول معين ولو الداتا عبارة عن ملف هلاقي بروتوكول تاني هو اللي مسئول عنه ولو مثلا الداتا عبارة صوت زي مكالمات الياهوو أو السكاي بي هلاقي بروتوكول تاني هواللي بينقله وهكذا
طب ايه بقى أمثلة البروتوكولات دي , هنلاقي ان مثلا لو أناعاوز أنقل أو استقبل صفحة نت أو زي مابنسميه الأيام دي أعمل تصفح هلاقي ان البروتوكول المسئول عن الموضوع ده اسمه ال HTTP (HYPER TEXT TRANSFER PROTOCOL) ولو أنا مثلا هنقل ملف هلاقي ان البروتوكول المسئول عن كدة اسمه ال FTP ( FILE TRANSFER PROTOCOL) ولو مثلا عاوز ابعت بريد اليكتروني هلاقي ان
البروتوكول المسئول عن كدة اسمه ال SMPT ( SIMPLE MAIL TRANSFER PROTOCOL) ولو هستبقل بريد اليكتروني هلاقي ان البروتوكول المسئول عن التسليم اسمه ال POP3(POST OFFICE PROTOCOL) ولو قعدنا نضرب امثلة للصبح عن البروتوكولات الموجودة في الطبقة دي مش هخلص وده لأن
التطبيقات الموجودة كتير جدا وكل يوم ويمكن كل ساعة بلاقي ان في تطبيقات جديدة بتظهر ولو في تطبيق معين حدعاوز يعرف اسم البروتوكول المسئول عنه في النتوورك اكتبوه في الأسئلة وإن شاء الله أجاوبكم عليه .

آخر حاجة نذكرها في الطبقة دي هي وحدة قياس الداتا المنقولة فيها , ووحدةالقياس هنا هي data لأن في الطبقة دي الداتا بتكون زي ماهي داتا نقية بدون أي إضافات عليها وأكيد حنفهم أكتر

APPLICATION layer : it is responsible for preparing
data for the proper service

الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 21022010112715

2-presentation layer :

بعد أما طبقة التبيقات خلصت شغلها وجهزت الداتا تبدأ ترمي الشغل اللي عملته على الطبقة اللي بعدها وهي ال presentation layer أو طبقة التقديم ولعلنا في الطبقة دي واللي بعدها الكلام مش هيبقى كتير قوي لأن شغلهم شبه بسيط وتقريبا نقدر نقول انه نفس شغل طبقة التطبيقات .
لو حبينا نفسر شغل الطبقة دي باتفصيل هنقول ان شغلها ينحصر في انها تجد لغة مشتركة للتطبيق اللي في شبكة التطبيقات يقدر المرسل والمستقبل يتعاملوا بيها وده هيتضح بمثال لأن الكلام كدة غمض بعض الشيء
معنى ايجاد لغة مشتركة انه مثلا لو أنا مثلا لو جهازي بيشتغل كسيرفر وأنا هفترض هنا ان كل الناس اللي بتقرا فاهمة الفرق بين السيرفر وأي جهاز عادي واللي مش عارف الفرق بينهم ممكن يسأل وهجاوبه عليه بس أنا عاوز اوضح نقطة معينة علشان منخرجش عن سياق الموضوع , فلو مثلا حد بعت طلب لصفحة انترنت من جهازي والصفحة دي فيها مجموعة صور امتداد الصور دي مثلا jpg وعندي كلام في الصفحة text وعندي كمانفي الصفحة ملف صوت امتداده مثلا mp3 وعندي ملف فيديو امتداده مثلا avi هلاقي ان شغل الطبقة دي انها تتفق على شكل معين
لكل حاجة في دول بين المرسل والمستقبل وزي ماكلنا عارفين ان لغة التعامل بين الأجهزة هي الأصفار والوحايد فمثلا الطبقة دي حتجهز الداتا المبعوتة وتقول الجهاز المستقبل والمرسل هنتفق على مثلا الصيغة 0011100101 علشان نعرف ان دي صورة ونوعها jpg ونتفق على الصيغة 11011001 علشان نعرف ان ده ASCII CODE نوعه TEXT وهنتفق على الصيغة 101010011 علشان نعرف ان ده ملف فيديو نوعه AVI وهكذا جايز يكون في بعض المصطلحات اللي مش مفهومة في الشرح ده لكن أنا عاوز حاجة معينة شرحتها ولله الحمد فاللي عاوز بقى الحاجات اللي في الوسط اللي مش باينة يقول وإن شاء الله أوضحها لكن ارجو ان تكون
الفكرة وصلت . وده كل عمل الطبقة دي .
تبقى بس نقول حاجة أخيرة وهي وحدة الطبقة دي والوحدة هنا هي الداتا برضه لأن الداتا لسة هنا متحطتلهاش اي حاجة

PRESENTATION layer : it is responsible for finding a common data representation between each sender & receiver.

الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction Presentationp

أما بقى دلوقتي فأنا كان المفروض اني في الدرس ده أشرح كل ال layers وكنت هنزل الدرس يوم الثلاثاء القادم على بعض بس بصراحة بعد ماانتهيت من الجزء ده حسيت ان الناس فقدت الأمل في اني أنزل الدرس التاني فقولت انزل الجزء اللي كتبته لحد اما أكمل الباقي وإن شاء الله على يوم التلات هنزل باقي الدرس كله وشرح باقي الطبقات كلها والتقسيمة اللي قولت عليها ويارب إن شاء الله أعرف أفيد الناس وربنا يقدرني
نورا
مهندس جديد
مهندس جديد
نورا

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالإثنين 22 فبراير - 20:40

ربنا يكرمك يا باشمهندس بجد وجزاك الله كل خير
المنتدى بجد أكتر من راااااااااااااااااااااااائع ودايما فى تقدم ان شاء الله
محمد علي الحاج
مهندس جديد
مهندس جديد

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالجمعة 26 مارس - 23:27

الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 619365 شكرا جزيلا لك وفي انتظار الدرس التانيالدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 147357
مشير عبدالله قائد الصنوى
مهندس جديد
مهندس جديد

مُساهمةموضوع: رد: الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction   الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction I_icon_minitimeالإثنين 19 أبريل - 1:24

الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction 21874 الف الف شكر على الشرح التفصيلي بشمهندس

ونتمنى لك التوفيق والنجاح
ونتمنى انك تقدر توصل معنا الى عنونه الشبكات
ممكن نبذه صغيره عن العنونه معليش بشمهندس
العنونه فى غموضه في كيف نعرف عدد ال host

الدرس الأول من دورة CCNA بعنوان network introduction
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» دورة أحكام التجويد .. الدرس الأول "القـلقـــلـــة"
» RouterSim's CCNA Network Visualizer 6.0.02
» البايثون... لغة القلوب
» الدرس الأول : المقاومات