منتدى طلبة كلية الهندسه بأسوان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالتسجيلأحدث الصوردخول

استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
enfelak
مهندس بيشارك كويس
مهندس بيشارك كويس
enfelak

Upload Photos : استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House Upload

استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House Empty
مُساهمةموضوع: استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House   استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House I_icon_minitimeالجمعة 3 ديسمبر - 13:56

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولا بشكر كل الناس اللي حضرت السيمينار امبارح جدا
وأولا أرجو انهم يكونوا عجبهم الموضوع وياريت الناس اللي حضرت تدخل تكتب رأيها وانطباعها عن الموضوع مش علشان حد لكن علشان أنا عاوز أعرف مدى اهتمام الناس بالموضوع
ثانيا الناس اللي حضرت وفي اي استفسارات عندها عاوزين يسألوا فيها معنديش أي مشكلة اني أجاوب على أي استفسار وحتى لو حد محضرش مفيش مشكلة
ثالثا لو في ناس مقدرتش تحضر علشان ظروف خاصة أو علشان معرفوش غير متأخر مفيش أي مشكلة اننا نعيد السيمينار مرة تانية بس ياريت يعني لو الناس اللي عاوزين الموضوع ده يدخلوا يكتبوا ع المنتدى أو يتصلوا بالشركة ولو العدد مناسب ممكن يتعاد السيمينار مرة تانية بإذن الله ومفيش أي مشكلة
والسلام
YeHi@$MmZ
مراقب عام منتدى أقسام الكليه ومشرف قسمى حاسبات وكورسات هندسيه
YeHi@$MmZ

مُساهمةموضوع: رد: استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House   استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House I_icon_minitimeالجمعة 3 ديسمبر - 15:16

شكراا يا محمد
ع فتح موضوع الإستفسارات دة
وربنا حيوفقك ان شاء الله في الكورس دة

و انت طبعا كنت بتشرح قبل كدة ع المنتدى
كورس ال CCNA بكل كفاءة وضمير
وانا عارف انك عايز تفيد الطلبة و تفتح مجال عمل
وإدراك في أسوان في مجال النتورك دة __ اللى قلييل قوى
اللى يعرفوا عنه حاجة
بس دى سنة الحياة ودة البيزنس وانت لازم تستفيد من الجهد المبذول اللى
انت عملته والفلوس اللى دفعتها في الحصول على الكورسات والحصول
على الشهادة القيمة.
وانا ع فكرة كنت فاكر ان النتورك زى ما ناس كتير فاكرينها
انها حوار كابلات وتأريج وسايبرات وكدةةة
بس فعلاً انا خدت الكورس الحمد لله في القاهرة في شهرين
وادعولى انى الاقى الوقت انى اذاكر وامتحن
بعد الكورس حسيت بإحساس جديد بجد _ واننا ماكناش عايشين
وكرهت الكلية أكتر واكتر وأكتررر لما شركة سيسكو كانت عايزة تفتح لاب
عندنا وحصل مشاكل مع الإدارة واختلافات وطارت الفرصة .
منه لله اللى كان السبب
لو فكرت يعنى شبكة الإنترنت دى معمولة ازاى _ حتعرف يعنى ايه لفظ
Cisco Connecting People
الكمبيوترات دى كلها ع الإنترنت ازاى موصلة ببعض وازاى بتكلم بعض
وازاى الداتا بتمشى ما بين كل الكابلات دى والراوترات دى والسويتشات دى
و ألجوريزمات العمل .
دة ع النطاق الواسع قوى __ لو ضيقته حتشوف مثلاً لو صاحب شركة ولتكن استيراد
وتصدير يعنى مالهاش أى علاقة باللى احنا بتكلم فيه
الراجل دة محتاج مجموعة كمبيوترات لكل الموظفين موصلة بالإنترنت وموصلة بسيرفر
و الشركة دى لكذا دور _ فهو محتاج سويتشات قد ايه ويتعمل لها كونفيج ازاى
وايه أفضل ديزاين يخلى الشبكة دى تشتغل بشكل افضل .
فما بالك بقى بالمصانع والشركات العملاقة _ احنا عندنا في معهد نظم المعلومات اللى انا فيه
حوالى 10 مبانى كل مبنى فيه مثلاً 40 معمل
كل معمل فيه 20 كمبيوتر مثلااا
بنحط في كل معمل سويتش _ و في كل مبنى سويتش ( كور سويتش ) ،
وفي المبنى الرئيسي سويتش كور رئيسي بيربط الدنيا دى كلها
لسيرفر اللى بيقعد عليه عنده امكانية التحكم في حوالى 3000 كمبيوتر مثلا
من خلال وندوز سيرفر أو اى حاجة ...
يا ترى الدنيا دى كلها شغالة ازاى ؟؟؟
هى دى النتورك فعلاً .... اللى المفروض نعرفها ودى اللى بتشغل المهندسين
دى اللى ال ISP زى تى داتا وغيرها شغالين بهاااا
انا والله مش بعمل دعايا ولا حاجة للشركة ولا حشتغل فيها
ولا بعمل لمحمد _ انا ممكن انافسه واعمل كورس CCNA ع المنتدى _ بس
بجد مش حلاقى الوقت ..اللى أعمل فيه حاجة عملاقة زى كدة وكمان مجانية استحالة
وماحدش يضحك عليكم ويقول انه حيشرح ع المنتدى ويبقى بالضمير الكافى
والصراحة كمان انا كنت بتعلم من محمد كتير في الحوار دة لانه داخل فيه من بدرى
وانا لسة جديد في النظام دة ...
وياريتكم تفتحوا مدارككم شوية في الحوار دة
واٍسألوا الراجل _ حتى لو مش حتاخدوا الكورسسس

وانا حبتدى اول سؤال له عشان يخليكم تدخلوا في المود

يا محمد _ انا كطالب في هندسة اتصالات او حاسبات ؟
ليه محتاج انى اخد الكورس دة ؟؟
enfelak
مهندس بيشارك كويس
مهندس بيشارك كويس
enfelak

مُساهمةموضوع: رد: استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House   استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House I_icon_minitimeالجمعة 3 ديسمبر - 18:37

سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا الكلام اللي قاله يحيى انا اقل منه بكتير ولكن على أي حال بارك الله فيك
أان طبعا مش هخوض في تفاصيل كتير ومقدمات كتير لكن هجاوب ع سؤال يحيى رغم اني عارف كويس انه عارف إجابته أكتر مني وعارف اه حاطه علشان يفتح الموضوع للناس لأنه فعلا الموضوع جديد خالص وأعتقد انه هيواجه بعض الصعوبات لحد لما الناس مشهقول ف أسوان بس لكن ف الصعيد عموما تتقبله
أنا هحط رسمة بسيطة خالص هشرح من خلالها مدى أهمية مجال النتوورك للناس ف هندسة حاسبات واتصالات على وجه الخصوص وليه يفضل دايما انه بتوع حاسبات واتصالات هما اللي يشتغلوا ف المجال ده
استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House Theosireferencemodelu

الداتا لما بتطلع من أي جهاز ف الدنيا بتطلع من الجهاز وبتمر خلال ياإما ال 7 مراحل اللي فوق دول كلهم ياإما جزء منهم
وعلشان أقدر أوصل المعلومة دي هدي مثال انه مثلا هنلاقي الكمبيوتر بيفهم السبع مراحل والراوتر بيفهم 3 بس والسويتش بيفهم 2 بس وهكذا
وطبعا خلال الكورس أول جزء ف الكورس كله بيشرح السبع مراحل دول بالتفصيل ويمكن هنلاقي انه كله طبقة من ال 7 طبقات دول ليها حصة لوحدها بتتشرح فيها
ليه بقى يفضل لمهندسين اتصالات وحاسبات على وجه الخصوص انهم يشتغلوا نتوورك
مهندسين حاسبات بيشتغلوا ف أول 3 طبقات من فوق ودي طبيعة شغلهم أصلا بيتعاملوا دايما مع الحاجة اللي بتتعامل مع الأبليكيشن اللي هي الكومبيوتر وسواء هاردوير عن طريق الديزاين والآركيتيكتشر أو سوفت وير عن طريق البرمجة أو قواعد البيانات أو أيا كان ففي النهاية بتاع حاسبات هو اللي بيعالج البيانات علشان يخليها توصل للمستخدم في صورة يفهمها وبالمناسبة الكلام ده يشمل أي حد بيتعامل ف مجال حاسبات سواء مهندسين أو خريجي كليات حاسبات ومعلومات أو بتوع علوم قسم حاسب كل دول شغلهم الأساسي في أول 3 طبقات من فوق زائد انه بياخد معاه جزء من الطبقة الرابعة اللي هي ال transport layer وبيبقى مسئول عنها دايما بتوع البرمجة
أما بقى بتوع اتصالات فشغلهم كله في آخر طبقتين من تحت هما اللي بيظبطوا سكة الداتا علشان تتنقل وأعتقد انه بتوع اتصالات أكيد حيفهموا قصدي كويس لأنهم هما اللي بيحلوا ال bits لمجموعة من الإشارات الكهربية وبيقدروا يعالجوا المشاكل اللي بتحصل للداتا أثناء النقل
كدة نكون ذكرنا بالضبط 6 طبقات باقي مرحلة أو طبقة واحدة متكلمناش عنها وهي ال
network layer
ودي طبقة لاهي خاصة ببتوع اتصالات ولا هي خاصة بتتوع حاسبات على وجه الخصوص أي حد بيدرس نتوورك يقدر يشتغل فيها لكن أنا واخد الكورس ومدرك كويس قوي يعني ايه مهندس اتصالات ياخد الكورس بتبدأ الدنيا تتربط ببعضها بيقدر يعرف قبل ماهو ينقل الداتا ويظبط السكة الداتا أصلا كانت جاياله ازاي وشكلها ايه قبل أما يحولها لإشارات كهربية وبيبدأ يربطالكلام ده باللي أخده ف الكلية ولو كمان هو اشتغل شغل عملي ف مجال الإتصالات هتلاقي انه بقي له وضع كبير قوي في شركته لأنه بقي مبيشتغلش ف آخر مرحلتين ده بيقوم بالشغل بتاع آخر 3 مراحل
جايز أنا اتكلمت عن تفاصيل اتصالات أكتر حيث يعني اني اتصالات
لكن حتى بتاع الكمبيوتر بيقدر يبت الداتا أو يستقبلها وهو عارف ايه المرحلة اللي هتروح فيها بعد كدة فيقدر انه يعالج مشاكر كتير قبل نقل الداتا على أساس معرفته بوظيفة النتوورك لاير
لكن أي حد تاني غير مهندس هتلاقي انه الموضوع بالنسباله واحد زائد واحد بيساوي 2 مفيهوش أي ابتكار والموضوع بالنسباله بقي تعود وشوية أوامر بيكتبها وخلاص
مقدرش انكر انه في ناس فعلا بقوا عباقرة في الناحية دي وهما مش مهندسين بل وبقوا أحسن من المهندسين مع كثرة القراءة
لكن ياريت أكون قدرت اوضح ليه المهندس بيفضل في الموضوع ده
وشكرا يايحيى على سؤالك
والسلام
enfelak
مهندس بيشارك كويس
مهندس بيشارك كويس
enfelak

مُساهمةموضوع: رد: استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House   استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House I_icon_minitimeالسبت 4 ديسمبر - 0:54

اخواني الكرام
سواء الناس اللي حضرت أو محضرتش في السيمينار
بصراحة يمكن زي ماقال يحيى اني حسيت اني لو شرحت الموضوع على المنتدى مش هديله حقه لأنه سواء الموضوع كتابة او شرح عن طريق تسجيل فيديو بيتحكم في الموضوع ده عوامل كتير خالص مش هتخليني اوفي الموضوع حقه
وعلشان كدة كنت حريص جدا اني بعد الكلية أعمل حاجة تفيد الناس في الكلية لأني شوفت الفارق الشاسع بينا وبين الناس في القاهرة واسكندرية والمنصورة وغيرهم كتير من الناس اللي أخدوا معايا الكورس
فقررت أني أضع من حين للتاني بعض الروابط ممكن تكون فيديوهات من موقع اليوتيوب أو روابط فيها معلومات عن المجال نفسه علشان تقدروا تبقوا متأكدين من مدى أهمية المجال ده في الوقت الحالي
في فيديو شاهدته على موقع اليوتيوب من الفيديوهات الجميلة جدا وهحطلكم الرابط بتاع الفيديو ويمكن هو بيحكي عن تاريخ الإنترنت بشكل أوسع من اللي اتكلمت عليه في السيمينار
والفيديو هيعجبكم جدا ومن باب من لم يشكر الناس لم يشكر الله فالفيديو ده أساسا ترجمه شخص من أحب الناس إلى قلبي وله فضل كبير جدا عليا والشخص ده خلال فترة قليلة جدا إن شاء الله أتوقعله انه هيبقى من عمالقة الشرق الأوسط في مجال النتوورك وعامل مدونة جميلة جدا على الإنترنت وأنا متابعها من ساعة لما بدأ فيها وكان الفيديو ده أحد موضوعات المدونة والمدونةهتلاقوا فيها معلومات كتير جدا عن سوق النتوورك جايز تلاقوا فيها بعض المعلومات العلمية اللي تفاصيلها داخلة في الكورس أكيد محدش حيفهمها إلا لما يذاكر منهج الكورس لكن في المقابل هتلاقوا فيها معلومات قيمة جدا عن شركات النتوورك في العالم وآخر أخبارها
ومن الحاجات الكويسة اللي هتلاقوها في المدونة مجلة هو عاملها وبيكتب فيها ناس كتير خالص وكلهم محترفين ماشاء الله عليهم وهي تعتبر اول مجلة عربية متخصصة في مجال النتوورك ارجو انكم تطلعوا عليها
الأخ ده من سوريا واسمه أيمن النعيمي بارك الله فيه
علشان مطولش عليكم
ده رابط الفيديو
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

وده رابط المدونة بتاعة أيمن

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

أرجو انكم تستفيدوا من الموضوع ده ويكون ليكم حافز للدراسة ف المجال ده وأي حد عنده استفسارات في الموضوع يسأل ومعنديش أي مشكلة أني أجاوبه لو أعرف إن شاء الله
والسلام
Eng_HOSSAM
مراقب عام منتدى مواضيع عامه ومشرف قسم كهرباء
مراقب عام منتدى مواضيع عامه ومشرف قسم كهرباء
Eng_HOSSAM

استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House 34t7kvn

مُساهمةموضوع: رد: استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House   استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House I_icon_minitimeالأحد 5 ديسمبر - 1:05

بسم الله الرحمن الرحيم

طبعا احب اشكر البشمهندس محمد علي السيمنار الجنميل بتاع يوم الخميس واتمني ان شاء الله ان الكورس يبدأ ف اسرع وقت

لكن انا كان عندي بس تعقيب بسيط يمكن كنت قلتهولك يا بشمهندس محمد بعد السمينار انه كان يفضل انه يبقي ف الكليه بس هنعمل اي بقي للروتين و الكلام ده اللي جايب الناس وري

كان عندي استفسار صغير

هل قبل ما ادخل الكورس احاول ادور علي حاجه زي مقدمه كده مثلا تخليني فاهم الدنيا ماشيه ازاي خلال الكورس ولا الكورس هيبتدي الدنيا كلها من الصفر وهيبقي الموضوع مفيهوش حاجه مش واضحه

يعني مثلا زي كورس GSM الناس اللي اخدته السنه اللي فاتت لما كانوا لسه مخلصين تانيه قالوا ان الموضوع ان صعب عليهم عشان كانت خلفيتهم ضعيفه عن الموضوع

فهل هيبقي نفس الكلام فأنا ابدأ ادور علي حجات تفهمني الدنيا ماشيه ازاي ولا هنبتدي من مستوي الصفر

اسف لو كنت طولت و بارك الله فيك علي مجهودك ف افادة الناس
enfelak
مهندس بيشارك كويس
مهندس بيشارك كويس
enfelak

مُساهمةموضوع: رد: استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House   استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House I_icon_minitimeالأحد 5 ديسمبر - 2:22

متشكر جدا يابشمهندس حسام على ردك
وبالنسبة لتعقيبك على انه السيمينار يتعمل ف الكلية فمعلش بقى بس في مشكلة كبيرة ف موضوع الكلية ده غير ان الموضوع مش بإيدي أنا كنت من أوائل المقترحين للموضوع ده بس تقول ايه بقى ف الروتين زي مانت بتقول
بالنسبة لموضوع انك تقرا وتتعلم ف حاجات علشان تعرف الموضوع فلأ إطلاقا
أنت بتبدأ ف الموضوع ده من الصفر خالص ومن أساسيات النتوورك وبداياته فمش محتاج تقرا عن حاجة بس لوعاوز تسأل عن حاجة معينة أنا تحت أمرك
وياريتالناس اللي عاوزة تاخد الكورس تروح تحجز وتكتب أسمائها علشان نبدأ نشوف الناس اللي عاوزة تاخد الكورس ولو حد عاوز يبدأ ف نص السنة نزبط الموضوع
YeHi@$MmZ
YeHi@$MmZ

مُساهمةموضوع: رد: استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House   استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House I_icon_minitimeالأحد 5 ديسمبر - 16:45

تم نقل الموضوع إلى قسم الشبكات
وياريت الناس تشوفه وتشارك فيها برأيها
أو حتى تسأل أسئلة للإستفادة

استفسارات الأعضاء بعد سيمنار CCNA لشركة IT House
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» سيمنار أى تى هاوس لكورس CCNA academy الخميس القادم
» استفسارات مادة الحاسب الالى للفرقة الاعدادية
» استفسارات مادة الاختبارات الكهربية لطلاب ثالثة ورابعة باور
» children house
» cisco hardware in aswan ..........only in IT HOUSE