منتدى طلبة كلية الهندسه بأسوان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالتسجيلأحدث الصوردخول

زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟

ENG_GODZELA
flying_baby
PRINCESS
YeHi@$MmZ
m3mrgy
فيلسوف الغبرة
10 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
فيلسوف الغبرة
عضو بدرجة مهندس إستشارى
عضو بدرجة مهندس إستشارى

Upload Photos : زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ Upload

زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالسبت 27 سبتمبر - 4:32

السلام عليكم ، إلى الدكتور شوكت القاضي : تحية وبعد ،،

سألت سؤالاً يقتضي جواباً ، وهاك الجواب :

انتم زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟

علشان الإغلاق جه فجأة ولخبطنا آخر لخبطة ، طبيعي للي حابب العمارة يحول على أساس القرار ، والقرار اتخذ مع بداية السنة الحالية ، بعد قفل التحويل ، مع إننا كان ممكن نحول عمارة اسكندرية والقاهرة و أسيوط إلخ إلخ ، يعني إحنا مش بنتكلم على القسم نفسه بالدرجة الأولى ، ولا بنكلم على الهيئة التدريسية ، ولا بنكلم على القطارات ، ولا بنكلم على العوائد المادية ، الحئيئة إن في حاجة إسمها ( مراعاة ظروف الطلبة ) زي ما هوا واضح ، وكإن العمادة بتدير الورق وناسيه الخلق ، مأساة عدد مش هين من الطلبة ما يحسش بيها إلا هما ، لإنهم اتشردوا طموحياً وعصبياً بالمفاجأة في القرار ، ولما حضراتهم عاوزين يصدروا القرار مش يقولوا قبل نهاية التحويل ؟؟

حيثيات الغلق أوضح من الشمس في رائعة مجرة درب التبانة ، وأبين من القمر إذ هو في داجية الظلماء ظهر وبهر ، استبيانات الرغبات أظهرت العدد المهول من الطلبة اللي عاوزين يدخلوا القسم بتأثير القوة الإعلامية العظيمة لمنتدى طلبة كلية هندسة أسوان النامي الشهير ، وبتأثير الترويج للقسم والعناية بيه ، وحتى أنا نفسي كتبت موضوع مرة بحب فيه في القسم ، وجريت معايا كل اللي بيقرأ الكلام من الجماعة اعدادي ، عدد المشاهدات اللي بتتسجل جمب الموضوع دي مش مزهرية مكسورة ، يعني كل ما يقرأ حد من الطلبة الموضوع ، تلزق رواسب في عقله الباطن إنه يحط القسم في دماغه ، وبالطريقة دي تلاقي الدفعة اللي أفرزوها من الاستبيانات أصابتهم بـ ( العجز ) و( الاستيجماتيزم ) و
( تليف مناطق التفكير ) و ( تجلط في الأوردة المغذية للدماغ ) ، دفعة تربو على التسعين طالب أو المئة طالب ( ويمكن أكتر ) ، والقسم مثقل بالتلتين اللي فيه ، يعني إيه الكلام ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يعني اجتماع سري ، ومداولات للمصيبة اللي حصلت ، مفادها إن القسم بأى زي الجمهورية
المصرية الأم ، أصبح يعاني من متلازمة الانفجار السكاني ومجاعة مادية على غرار الفلس اللي حاصل في البنوك الأمريكية والبريطانية دلوقتي .. عرق وأسنان مصطكة وعيون جاحظة وشهقات الرعب تسري على موائد السر ، ولسان حال الألسن الدعاء على رأس المنتدى الأسواني الشامخ بمئات اللعنات وخراب البيت وبيت اللي أسسه واللي أشرف عليه واللي اتخانق فيه واللي اطرد منه واللي أعلن فيه واللي إلخ إلخ ، ثم إنهم بعدما أيقنوا من نزول الكارثة ، وحقيقية المصيبة ، وجلاء الإشكال ، أجلبوا على جناب عملية اتخاذ القرارات المعقدة بخيلهم ورجلهم ، وطلعوا فيه كل غلهم بكل بساطة وسلاسة وأريحية .

((ع)) ( وقد جحظت عيناه وهو يرتجف ) : يا دكتور ( شوينكبورخ إندروفيتش مدفيديف عظيموف ) شفت المشكلة بتاعت قسم عمارة ؟؟ وصلتك الأخبار ولا لسه ؟؟ ولا قسم اتصالات !!

((شوينكبورخ)) وهو يتثاءب لأنه جاء على ( ملا وشه ) بتلفون صباحي مفاجئ : أخبار إيه ؟؟

(( ع )) مزبداً : الطلبة في قسم الهندسة المعمارية زادو أوي ، وإمكانيات القسم ما تستحملش
لا دكاترة ولا معيدين ولا فلوس ولا قاعات ولا علم ولا جينز ولا بدي ، وقسم اتصالات برضه ، في عندنا خلل ضخم جداً في عدد الراغبين في القسمين !! أنا في أزمة حئيئية يا ( شوينكي ) - تهذيب شوينكبورخ - .

الكثير من : أوع أوع ، طيب ، الحئيئة ، تعالى نفكر مع بعض ، ممكن أوع أوع أوع .....

( وبعد مرور ثلاث ساعات كاملة من الحديث الراقي ) :

- نقفل القسمين ونريح دماغنا !!

- والطلبة !!

- بتكلم في إيه يا راجل ، أنا عندي معلومات موثقة عن علاقة العمارة والاتصالات بعبدة الشيطان والماسونية والبهائية ، ومش بعيد يكونو الطلاب دول سلالة مريخية عاوزه تغزو الكرة الأرضية بداية من أبو الريش إلى العالم كله ، أنا أقترح إن احنا نعدم الطلبة كلها ، وبعدين نبعت جثثهم على ( جوانتانمو ) يدوهم ( التمثيل ) التمام ، وبعدين يدفنوهم في
(المزابل القمرية ) بالتنسيق مع ( ناسا ) .

- و إيه رأي أصحاب الثروات البيولوجية في منطقة الشرق الأوسط وما حولها ؟؟

فرحاً باقتراحه العبقري فرك يديه دلالة على التباسط :

- ما تخليك سكر بقى يا (( ع )) !!

سيب الموضوع عليا ..

- طيب ، وأبو العباس : أحمد بن عبد السلام بن عبدالحليم بن خضر بن تيمية الدمشقي الحراني التميمي الزرعي - نصره الله - يا شوينكي ؟؟

منتشياً هتف وهو يحك أرنبة أنفه دلالة على النشوة :

- ما تخليك حلو بقى يا (( ع )) !!

سيب الموضوع عليا ..

- وهاني رمزي ، إيه رأيه طيب ؟؟

شاخصاً صرخ وهو يفقأ عينيه بفتاحة الخطابات دلالة على السعادة :

- ما تخليك أحلى بقى يا (( ع )) !!

سيب الموضوع عليا ..

- والبركة الله يبارك لنا كلنا ؟؟

كاد أن ينتحر الرجل وهو يضبط إحداثيات مدفع آر بي جيه على ما بين عينيه دلالة على الإيمان والتقوى والعمل الصالح :

- ما تخليك حلاوة طحينية بقى يا (( ع )) !!

بقولك سيب الموضوع عليا يا سيدي ، الله !!..

وتنهد (( ع )) أخيراً مستريح البال وهو يتأمل الكرسي المذهب على يساره ، لا يعرف لماذا يحس أنه يرمقه في غل .ثم إنه غمرته نسمة عطف أبوي عابرة ، فهمس :

- طيب ، والطلبة يا دكتور ؟؟

( شوينكي ) :
- إني أتنفس تحت الماء !! تيرارارم ، تحت الماء ، تيرارارم ، تحت المااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء !!

وغادر الدكتور ( شوينكي ) القاعة البهية متجهاً إلى سيارته ، نقد ( محمد ) عشرة جنيهات محبة ، وارتمى في سيارته مدندناً في نشوة : إني أتنفس تحت الماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء ، ( فروووووووووووووم ) وبالطبع بصق ( إبراهيم) الحارس خلف السيارة الخارجة من البوابة دلالة على الإزعاج الذي آذاه حقاً :

- مش كفاية صوت السيارة !! ناقصين احنا يا بو عمو !!

( تحت المااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء ) !!

وعلشان كده إحنا طلبة القسم ، والمسؤولين بالدرجة الأولى ( اللي لينا الحق نتكلم بـ ( نا ) الجمع ) عن عودته حنعمل اللي علينا إن شاء الله أول ما نوصل أسوان ، وبنحترم كل رأي ، لكن إحنا مش محتاجين والحمد لله أي رأي من الآراء دي على الأقل حالياً ، لإننا مش سلبيين ، ومش عباقرة ، ولا دكاترة ، ولا معيدين ، إحنا طلبة قسم الهندسة المعمارية المنكوبين وبس ، ومن كان منكم بلا خطيئة فليرجمنا يا سيدي
!!

عدل سابقا من قبل عبدالوهاب في السبت 27 سبتمبر - 5:32 عدل 1 مرات
m3mrgy
مهندس بيشارك كويس
مهندس بيشارك كويس
m3mrgy

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالسبت 27 سبتمبر - 4:54

عثل والله العظيم عثل ياعم
YeHi@$MmZ
مراقب عام منتدى أقسام الكليه ومشرف قسمى حاسبات وكورسات هندسيه
YeHi@$MmZ

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالسبت 27 سبتمبر - 6:00

بيضحك

انا خدت المكالمة دى عندى ع الجهاز

يا عالم بعد ساعة حتكون فين
؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يصفق بيضحك2

ممكن تبقى تحت الماء
تحت الماء

تحت الماااء

تيرااااررااااا

عيان eek confused cool
PRINCESS
مشرف عام على الأقسام ومشرفة قسم إسلاميــات وكورسات هندسيه
مشرف عام على الأقسام ومشرفة قسم إسلاميــات وكورسات هندسيه
PRINCESS

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالسبت 27 سبتمبر - 15:34

اعتقد اننا كلنا حنبقىىىىى تحت الماااااااااء
بيضحك2
http://www.aswu.edu.eg
flying_baby
خريج هندسه أسوان دفعة 2009
خريج هندسه أسوان دفعة 2009
flying_baby

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالسبت 27 سبتمبر - 16:34

طبعا روايه ساخره
مفيش احلى من كده
تسلم يااديب
ENG_GODZELA
مشرف مرشح لمنصب مشرف عام
مشرف مرشح  لمنصب مشرف عام
ENG_GODZELA

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالأحد 28 سبتمبر - 11:30

هو ايه الكلام ده بالظبط ؟؟؟؟؟استهزاء بالدكاترة ولا ايه الكلام ده عييييييييب مهما وصل الخلاف بينا وبين الدكاترة مش معقول اننا نوصل لدرجة السخرية منهم عمر الواحد فيهم كد عمرنا مرتين الكلام اللي بيتقال ده عيب جدا والدكتور شوكت القاضي من اكتر الدكاترة المحترمين اللى عتبوا الكلية ياريت يتعاد النظر في الموضوع ده
http://WWW.ISLAM2ALL.COM
ELGALES2010
مهندس ممتاز
مهندس ممتاز
ELGALES2010

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالأحد 28 سبتمبر - 11:46

السلام عليكم

انا بضم رأيي الي الباشمهندس عيب الكلام ده
انت بتكلم عن عالم ودكتور فاضل والاستهزاء عليه غير مسموح
فيلسوف الغبرة
عضو بدرجة مهندس إستشارى
عضو بدرجة مهندس إستشارى

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالأحد 28 سبتمبر - 12:50

ENG_GODZELA كتب:
هو ايه الكلام ده بالظبط ؟؟؟؟؟استهزاء بالدكاترة ولا ايه الكلام ده عييييييييب مهما وصل الخلاف بينا وبين الدكاترة مش معقول اننا نوصل لدرجة السخرية منهم عمر الواحد فيهم كد عمرنا مرتين الكلام اللي بيتقال ده عيب جدا والدكتور شوكت القاضي من اكتر الدكاترة المحترمين اللى عتبوا الكلية ياريت يتعاد النظر في الموضوع ده

لاطبعاً أنا ما استهزأتش بالدكتور القاضي ، ده واضح ، والاسم ما يرمزلوش طبعاً لإني بدأت
بتعيين الرسالة ليه .
فيما يتعلق ببقية الدكاترة فمحترمين طبعاً ، ما تعممش لإني ماقصدهمش كلهم ، واللي إيده في الميه مش زي اللي إيده في النار ، أنا عرضت صورة معينة حسب ما اجتهدت في فهم المشكلة واللي حصل ، ولو كان رئيس الدولة نفسه إحنا مستعدين ننتقده لو رمانا في النار
من غير ما يقول زي ما هوا حاصل مع العلم إنه كد عمرنا ست مرات ، قبل ما تعيب حط نفسك مكانا وفكر في مدى خطأ القرار وتوقيته ، ولو مش قادر تحكم صح علشان مش فاهم الطرف المتضرر يبقى من الأسلم للجميع إن كل واحد يتكلم عند نفسه ، واللي ارتأى يدي أحكام يبص من زاويتين يا بشمهندس ، أقل حاجة تسكت ، لإنك مش حتقدر تغلط المظلوم ، ولا حتقدر تنصر الظالم ، وإلا فاسمحلي نعتبرك مع الظلمة بكل بساطة . وجزاك الله خيراً .
وللجالس نفس الكلام ، وشكراً .
YeHi@$MmZ
YeHi@$MmZ

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالأحد 28 سبتمبر - 23:41

الصراحة انا مع عبد الوهاب في كلامه

انا بساعد بكل ما املك في القضية دى

لانى بجد اتخيلت ان اللى حصل دة كان ممكن يحصل معايا

في قسم حاسبات

والصراحة انا كنت حعمل اللى عمله عبد الوهاب مئات الأضعاف

ولإننا مش بنتكلم في اختلاف الأراء

احنا بنتكلم في قرار ادارى تعسفى له انه يغير مستقبل انسان

جد الكثير عشان يحققه

من احلام ثم دراسة ثم ثانوية عامة بمصائبها ثم سنين كلية حتى يصل
للقسم اللى عايزه وحبه

انما كل شئ يتبخر في وشه لقرار تعسفي فاشل ليس له اى مبرر
ولن يكن له أى مبرر
طموح الأمل
مهندس نشيط
مهندس نشيط
طموح الأمل

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالإثنين 29 سبتمبر - 1:35

انا عندي فكره حلوه جدا ياجماعه ليه مانفتحش القسم بالجهود الزاتية والتبرعات العينية ويبقى قسم تبع الاقسام الاهلية ونكمل نقص المؤن والاغذية ونأكل الجعانين محاضرات وسكاشن

بمعنى لو كانت المشكلة مادية طيب في ميزانية القسم انا اعرف ان كل قسم ليه ميزانية وانا بصراحه مش شايفه ان بيتصرف على القسم ولا شلن يبقى فين الميزانية ده احنا حتى لينا اقل عدد كتب في المكتبة يبقى فين الميزانية ده احنا حتى كولدير ماعندنا يبقى فين الميزانية 50 طالب بيشتغلوا على 7 اجهزة كومبيوتر وكمان اجهزة عشوائية يبقى فين الميزانية معقولة الميزانية تخلص على اربع دكاترة بيجوا من بره المفروض اساسا ان مرتباتهم تكون بره الميزانية لان الميزانية دي موضوعه لتطوير القسم والرفع من شأنه
يبقى المشكلة اكبر بكتير من مجرد غلق القسم ولا عوائد مادية
وياريت نعمل حملة للبحث عن الاسباب الحقيقية لغلق القسم لانه كما هو معروف اذا عرف السبب بطل العجب وياريت يغيروا قصة العوائد المادية ونقص اعضاء هيئة التدريس
كمان في مشكلة اكبر القسم مالو رئيس قسم يدافع عن مطالبه وزي مابيقولوا الي مالو كبير يشتريلوا كبير ولا غلط حتى لو كان من بره القسم فهوا احسن من بلاش لو ينفع يعني
ENG_GODZELA
مشرف مرشح لمنصب مشرف عام
مشرف مرشح  لمنصب مشرف عام
ENG_GODZELA

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالإثنين 29 سبتمبر - 3:27

اولا يااخ عبد الوهاب مشكلة القسم مش مشكلتك انت لوحدك ولو هاخد بكلامك انا كنت هشيلي ايدي من الموضوع لاني مفيش عليا اي ضرر من غلق القسم لاني عاذرك عشان انتا لسه صغير وتجهل حاجات كتييييييييييير جدا من الاداريات والامور المعقده في الادراة داخل التعليم العالي او بمعني اصحى انت متعرفش عنها حاجة خالص ياريت يبشمهندسين اي حد يفكر في حاجة يبقي واقعي ياعنى يدرس الامور حوليه ازاي وبعدين يفكر عشان مش يبذل مجهود على الفاضي ولا واحد فيكم فكر ان مش ممكن يكون الدكتور عبد الله اصدر القرار ده وفيه ضرر عليه انا ملاحظ ان كل ردود الافعال انه هو طلع قرار وخلاص مش بيفكر في عواقبه اكيد طبعا هو طلع القرار وعارف انه في ردود افعال واكيد متوقع ردود افعالكم دي ياخ عبد الوهاب اخيرا بقولك شكرا جزيلا على كلامك ومتنساش تتعلم ازاي تحترم الاكبر منك حتى لو كان على غلط
http://WWW.ISLAM2ALL.COM
رامي
عضو بدرجة مهندس إستشارى
عضو بدرجة مهندس إستشارى
رامي

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالإثنين 29 سبتمبر - 4:30

طموح الأمل كتب:
انا عندي فكره حلوه جدا ياجماعه ليه مانفتحش القسم بالجهود الزاتية والتبرعات العينية ويبقى قسم تبع الاقسام الاهلية ونكمل نقص المؤن والاغذية ونأكل الجعانين محاضرات وسكاشن

بمعنى لو كانت المشكلة مادية طيب في ميزانية القسم انا اعرف ان كل قسم ليه ميزانية وانا بصراحه مش شايفه ان بيتصرف على القسم ولا شلن يبقى فين الميزانية ده احنا حتى لينا اقل عدد كتب في المكتبة يبقى فين الميزانية ده احنا حتى كولدير ماعندنا يبقى فين الميزانية 50 طالب بيشتغلوا على 7 اجهزة كومبيوتر وكمان اجهزة عشوائية يبقى فين الميزانية معقولة الميزانية تخلص على اربع دكاترة بيجوا من بره المفروض اساسا ان مرتباتهم تكون بره الميزانية لان الميزانية دي موضوعه لتطوير القسم والرفع من شأنه
يبقى المشكلة اكبر بكتير من مجرد غلق القسم ولا عوائد مادية
وياريت نعمل حملة للبحث عن الاسباب الحقيقية لغلق القسم لانه كما هو معروف اذا عرف السبب بطل العجب وياريت يغيروا قصة العوائد المادية ونقص اعضاء هيئة التدريس
كمان في مشكلة اكبر القسم مالو رئيس قسم يدافع عن مطالبه وزي مابيقولوا الي مالو كبير يشتريلوا كبير ولا غلط حتى لو كان من بره القسم فهوا احسن من بلاش لو ينفع يعني

لماذا هذه الطريقة الغريبه في النقاش وطرح وجهات النظر ...

هل اصبح المنتدى مكانا يستغل ليس لطرح وجهات النظر انما مكانا للتجريح والهجوم

لماذا اصبح التهكم الشديد والسخرية هي النبره والاسلوب الذي يتحدث به الجميع عن اداره الكلية

العديد من المقالات العديد من المشاركات وفي النهاية تأتي زميلة وتقول ندعم القسم بالجهود الذاتيه
وهي بالطبع - مع احترامي لها -ليس لديها ادنى فكره عن نظام اداره التعليم الجامعي وحتى عندما قالت الجهود الذاتيه لم تستطيع ان تكتبها بطريقة صحيحه بل كتبت (الجهود الزاتيه) الى من لم تفرق بين الزاي والذاء انتي الان تتكلمي عن الميزانية و التجهيزات وهل يصح ان تكون اجور اعضاء هيئة التدريس من داخل او خارج الميزانية المخصصه للانفاق عن القسم ليس لكي ان تتدخلي في اية جوانب ادارية ليست من شأنك كل مالكي ان تتحدثي عنه - من وجه نظري - هو العملية التعليمية عن طريق طرح الاراء ووجهات النظر بطريقة مهذبة و متحضرة وفي الوقت المناسب أما عن النواحي الادارية فنتركها لمن هم ادرى بها او على الاقل لمن كان له فتره طويلة في الكلية ادت الى زياده معلوماته بخصوص ذلك الشأن لكن انت تأتي انتي وانتي مازلت في بداية سنواتك الاولى في الكلية تقسمي وتنظمي وتقولين ان ليس للقسم رئيس يدافع عنه ... مع ان الدكتور ايمن عثمان كان رئيس القسم السنة الماضية وتتحدثي عن رئيس القسم بقولك : اللي ملوش كبير ...
يا أعزائي لن نرتقي الا بعد ان نعي كيف نتعامل ونتحدث ونخاطب ونختلف عن من حولنا لكن هذه الطريقة سوف تظرك عزيزتي كثيرا ...

ليست المشكلة مادية بالدرجه الاولى ... قسم مدني وقسم اتصالات كانا لمده سبع سنوات تقريبا يعملان بدون ايه مشاكل من ناحية توفير اعضاء هيئة التدريس بالذات قسم العماره

والآن بسبب نقص اعضاء هيئة التدريس لاسباب تقريبا كلها خارجه عن اراده الكلية نتاني نحن بدلا من ان نجد حلا او نساهم في حلها بهذه الافكار التي تضر ولا تفيد وكأن الجميع يريد فقط ان يتكلم ويهاجم ويجرح وكانها فرصه اتت له على طبق من ذهب في ظل النقص النسبي للحرية الراي داخل بلدنا

انا من اكثر المؤيدين لغلق اي قسم في الكية لاي سبب مادام ذلك السبب مرتبط بجوده التعليم داخل الكلية ومستوى الخريج منها وهناك العديد من الامثلة لنقس أعضاء هيئة التدريس في الكلية فمثلا في عام 2004/2005 وكنت في الفرقه الاولي مدني كان في الفصل الدراسي الثاني ماده تعرف بالهندسة الالية هذه الماده ماده مشتركه في الدرجات مع الهندسة الكهربية ... قضينا فصل دراسي كامل بلا دكتور مدرس لهذه الماده وكنا ناخد المحاضرات بواسطة المعيد
هل هذا يعقل ... واستمرت هذه المشكلة الى عاد دكتور الماده من بعثة الدكتوراه واستقر في الكلية

وفي عام 2003/2004 ماده الهندسة الميكانية للفرقه الاعدادية درست من قبل الدكتور يوسف عباس استاذ الهندسة الوصفية بجامعه اسيوط بالاضافة الى تدريسه ماده الرسم و الاسقاط الهندسي ايضا ... ايعقل ان يدرس دكتور ثلاث مواد لفرقه واحده في فصل دراسي واحد ... هذا لايحدث سوى في كليتنا ...

ولهذه الاسباب ان من أشد المؤيدين لغلق الاقسام مادام لايتوافر فيها اعضاء للتدريس لان العبره بمستوى وجوده الخريج ... ولكني اعترض على سوء الاداره والتخطيط لمثل هذا القرار مع احترامي لكافة اساتذتي واقول لماذا لم يتم اصدار هذا القرار من العام الماضي مع علمي ان مثل هذا الخبر سبق وان طرح في اجتماعات رؤساء الاقسام وذكره الدكتور مصطفى محمود من قبل للطلاب ... كان على الاقل من المفترض ان يتم ولو تنويه بسيط عند كتابة الرغبات ان هناك احتمالية لغلق قسم العماره لكون هذه الفكره كانت مطروحه ومحل للنقاش وقتها داخل الاداره

ونعود الى الموضوع من جديد ... لك عزيزي ان تتقدم بالتظلم والشكوى ضد اي احد فليس هناك من هو فوق القانون ولكن بالطرق السليمه والقانونية حرر شكوى راسل الصحف الجئ للقضاء مادمت تعتقد ان لك حق وقد حرمت منه .

ولكن ان تظل عاجزا هكذا ولا يفعل سوى النواح أسؤة بالنساء فهذا هو الخطأ بدلا من ان تهاجم فقط بلاهدف وبلا أدب ولا موضوعيه اطرح اقتراحاتك شارك زملاءك في الانشظه والعمل التطوعي قم ماهو مفيد ودعك من هذه المهاترات التي تضرك ولاتفيدك ولن تجدي منها سوى مضيعه الوقت كن ايجابيا كن طموحا كن واضحا وصريحا واحترام كل من حولك ولا تدع خلافاتك معهم سببا لانتقاصك منهم بل كن لهم كل التقدير والاحترام لان لولاهم ماكنت انت وانا وغيري مهندسين

عدل سابقا من قبل رامي في الإثنين 29 سبتمبر - 4:48 عدل 1 مرات
http://www.ramy4me.4t.com
m3mrgy
مهندس بيشارك كويس
مهندس بيشارك كويس
m3mrgy

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالإثنين 29 سبتمبر - 4:38

اهدى يا جودز الراجل مكنش يقصد اى حاجه . متنكرش ان الموضوع يضايق . مفيش كليه غير كليتنا هى اللى بترجع لورا كل الكليات بتفتح اقسام واحنا بنقفل ما هو ده اللى احنا فالحين فيه بمجرد ما مشكله ظهرت اقفل يا عم ويغورو الطلبه ويتفلقوا واللى مش عاجبه يخبط راسو فى الحيط انا مش عارف انت متضايق كده ليه يعنى احترام الكبير واجب بس المفروض تن الكبير يحترم راى الصغير ويشاوروا فى اى حاجه قبل ما ينفذها ولا ايه يا عثل .عيد سعيد عليك يا ريس
m3mrgy
مهندس بيشارك كويس
مهندس بيشارك كويس
m3mrgy

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالإثنين 29 سبتمبر - 4:46

مهندس رامى بيتهيالى المنتدى ده معمول لطرح وجهات النظر ؟
اعتقد مش مشكلتك بقى وجهات النظر دى يبقى ايه شكلها
حضرتك بتقول (ولكن ان تظل عاجزا هكذا ولا يفعل سوى النواح أسؤة بالنساء فهذا هو الخطأ بدلا من ان تهاجم فقط بلاهدف وبلا أدب ولا موضوعيه)
احب اقولك مش من حقك خصوصا وانت مشرف فى المنتدى
قوللى يا سيدى احنا نعمل ايه غير السخريه والتهكم لو احنا فى الكليه مكناش هنقعد ع النت وهنخش للعميد على طول لكن طول ما احنا فى بلادنا ف الكل عاوز يشارك ملكش دعوى البقى المشاركه دى شكلها ازاى
لكل واحد اسلوبه فى النقاش من حقك تعدل على الموضوعات سيدى بس مش من حقك تتهم الناس وتقول مش مادبين وبتاع (مع احترامى الشديد لحضرتك يا افندم وكل سنه وانت طيب) وارجو متزعلش منى
YeHi@$MmZ
YeHi@$MmZ

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالإثنين 29 سبتمبر - 4:52

رامي كتب:

والآن بسبب نقص اعضاء هيئة التدريس لاسباب تقريبا كلها خارجه عن اراده الكلية نتاني نحن بدلا من ان نجد حلا او نساهم في حلها بهذه الافكار التي تضر ولا تفيد وكأن الجميع يريد فقط ان يتكلم ويهاجم ويجرح وكانها فرصه اتت له على طبق من ذهب في ظل النقص النسبي للحرية الراي داخل بلدنا

ازاى بعنى يا باشمهندس رامى الأسباب كلها خارجة عن إرادة الكلية
؟؟؟
لما دكاترة بياخدوا 5 جنية في الساعة لما بييجوا من أسيوط لأسوان

ودى مش تريقة ولا حاجة
دى معلومة قالها لنا احد الدكاترة المحترمين في الكلية واللى بيشغل مركز مرموق
فيها .
ان بعد خصم بدل السفر وحاجات تانية حيبقى تقريباً الدكتور بياخد 5 جنية في الساعة ،،،،،،،،

ولما بيطالبوا ان المرتب يزيد _ يتقال لهم اللى مش عايز ييجى الكلية مايجيش
!!!!!!!!!!!!!

دة كدة مش اسباب مالية وبس _ الامور بقت أسوأ من كدة بكتييير
___

واحنا مش بنجررح في ادارة الكلية وبس
لا دى ادارة الجامعة نفسها متواظئة في الموضوع دة

وانا الصراحة مش شايف اى أسباب تخلى قسم في كلية هندسة يتقفل او يتجمد
بسبب مبلغ مالى !!!!!!!!!!!!!!!

وطالما انه لمبلغ مالى _ خلاص يفتحوا باب التبرعات زى ما قالت الباشمهندسة طموح الامل

مش هو قلة حيلة وكمان قلة قكر وتوحد بالرأى
YeHi@$MmZ
YeHi@$MmZ

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالإثنين 29 سبتمبر - 4:55

m3mrgy كتب:

قوللى يا سيدى احنا نعمل ايه غير السخريه والتهكم لو احنا فى الكليه مكناش هنقعد ع النت وهنخش للعميد على طول

بيضحك2

ما هو المصيبة اننا عارفين أخرت الدخول للعميد

اسأل اللى دخلوا المكتب قبل كدة

في جميع مشاكل ومصايب ومصاعق الكلية
كلهم داخلين بحلول وأفكار _
وبيطلعوا تانى
مش فاكرين هما دخلوا ليه أصلاً
رامي
عضو بدرجة مهندس إستشارى
عضو بدرجة مهندس إستشارى
رامي

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالإثنين 29 سبتمبر - 5:02

m3mrgy كتب:
مهندس رامى بيتهيالى المنتدى ده معمول لطرح وجهات النظر ؟
اعتقد مش مشكلتك بقى وجهات النظر دى يبقى ايه شكلها
حضرتك بتقول (ولكن ان تظل عاجزا هكذا ولا يفعل سوى النواح أسؤة بالنساء فهذا هو الخطأ بدلا من ان تهاجم فقط بلاهدف وبلا أدب ولا موضوعيه)
احب اقولك مش من حقك خصوصا وانت مشرف فى المنتدى
قوللى يا سيدى احنا نعمل ايه غير السخريه والتهكم لو احنا فى الكليه مكناش هنقعد ع النت وهنخش للعميد على طول لكن طول ما احنا فى بلادنا ف الكل عاوز يشارك ملكش دعوى البقى المشاركه دى شكلها ازاى
لكل واحد اسلوبه فى النقاش من حقك تعدل على الموضوعات سيدى بس مش من حقك تتهم الناس وتقول مش مادبين وبتاع (مع احترامى الشديد لحضرتك يا افندم وكل سنه وانت طيب) وارجو متزعلش منى

عزيزي المعمارجي ... الخلاف لايفسد للود قضية ... لكل منا ان يتكب مايراه مع عدم الاضرار بالاخرين وان كان في كلامي السابق نوع من الاعتراض عن بعض الكتابات فهذا ليس من سبيل التجريح او الاساءه ولكن كان تعليقي من باب النصيحة العامه وهذا واضح في الجزء الخاص الذي قمت شاكرا بوضعه داخل الاقواس ولم يكن فيه مهاجمه لاحد ...

وعن قولك ان لكل منا طريقته في النقاش فانا اتفق معك لكن هناك ضوابط عامه وحدود تنظم هذه المناقشات يجب الا نزوغ عنها جميعا وعن ردك بخصوص اني مشرف في المنتدى فلهذا السبب يجب ان انوه انا وزملائي عن وجوب الالتزام بقوانين الحوار داخل المنتدى بالذات في الجزئين الخاصين بالحوار العام و الحديث في قسم معلومات واخبار عن الكلية وكل مايرتبط بهذا القسم بالذات الحديث عن اساتذتنا ...

وعن كلامك بخصوص ان مش من حقى التعديل عن الموضوعات ... انا لم افهم جديدا ماتقوله لكن اعتقد ان لكل منا التعليق على مالايراه مناسبا و اعتقد ان لكل مشرف في المنتدى التعديل على المشاركات الغير لائقة - حسب وجه نظره ووفقا لقوانين المنتدى - وان كان هذا الموضوع في القسم الخاص بي في المنتدى ثق تماما بأني لم اكن لأسمح بتلك التجاوزات و التطاولات ....

شكرا لك عزيزي معمارجي لسعه صدرك ... وشكرا على التهنئة وكل عام وانت والعائلة الكريمة في احسن وافضل حال ...

شكرا مره اخرى

رامي
عضو بدرجة مهندس إستشارى
عضو بدرجة مهندس إستشارى
رامي

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالإثنين 29 سبتمبر - 5:17

YeHi@$MmZ كتب:
رامي كتب:

ازاى بعنى يا باشمهندس رامى الأسباب كلها خارجة عن إرادة الكلية
؟؟؟
لما دكاترة بياخدوا 5 جنية في الساعة لما بييجوا من أسيوط لأسوان

ودى مش تريقة ولا حاجة
دى معلومة قالها لنا احد الدكاترة المحترمين في الكلية واللى بيشغل مركز مرموق
فيها .
ان بعد خصم بدل السفر وحاجات تانية حيبقى تقريباً الدكتور بياخد 5 جنية في الساعة ،،،،،،،،

ولما بيطالبوا ان المرتب يزيد _ يتقال لهم اللى مش عايز ييجى الكلية مايجيش
!!!!!!!!!!!!!

دة كدة مش اسباب مالية وبس _ الامور بقت أسوأ من كدة بكتييير
___

واحنا مش بنجررح في ادارة الكلية وبس
لا دى ادارة الجامعة نفسها متواظئة في الموضوع دة

وانا الصراحة مش شايف اى أسباب تخلى قسم في كلية هندسة يتقفل او يتجمد
بسبب مبلغ مالى !!!!!!!!!!!!!!!

وطالما انه لمبلغ مالى _ خلاص يفتحوا باب التبرعات زى ما قالت الباشمهندسة طموح الامل

مش هو قلة حيلة وكمان قلة قكر وتوحد بالرأى

عزيزي يحي ...

هناك امور مالية نحن لانعلم عنها شيئا و هذه الامور هي عباره عن مخصصات لفرع جامعه جنوب الوادي في اسوان وهذه المخصصات لها اوجهه محدده للانفاق ... وكثره المنتدبين والبدلات تشكل على حسب علمي ضغوط من جانب بالاضافه الى الامور المالية من جانب اخر شئنها شئن جميع معاملاتنا في مصر دائما نقف عاجزين بسبب الماليات .

وليست المشكلة هي مادية في الاساس ... فلو ذهبت الى اي كلية هندسة في مصر وسألت اعضاء هيئة التدريس هناك بخصوص رغبتهم في الانتداب والتدريس في اسوان ... سوف تجد ان الغالبية سوف تمانع لظروف السفر وضيق الوقت وخصوصا اننا في كلية هندسة واغلب المدرسين والاساتذه فيها لديهم مكاتب وشركات تحتاج الى مجهود منهم بالاضافه الى التدريس داخل الجامعه و لهذا هناك مناداه من اوساط كثيره لوجود اساتذه متفرغين للتدريس داخل الجامعه ... وبخصوص قسم العماره ارى انه حتى مع زياده الحوافز المالية لن يكون هناك اقبال على الانتداب الى اسوان والتدريس فيها بسبب ضيق الوقت و كذلك انشغال اغلبهم في أعمال خاصه بهم تستدعي تواجهدهم اغلب الوقت في بلدهم ناهيك عن المسافة الطويلة في السفر من والى اسوان ....

المشكلة ليست مادية اساسا وان كانت الماديات احدى اهم اسبابها لكن ليست السبب الوحيد ...

وكلامك عزيزي عن فتح باب التبرعات فهذا كلام غريب و ليس هناك قانون داخل الجامعه يسمح بذلك الاقتراح التخيلي ولابد عن ايجادنا لاي حل لمشكلة ما هو ان ندرس امكانية تطبيقه وجدواه ... هناك مثلا كليات حكومية تخصص اقسام للدراسة باجر مثل ماهو الحال في معهد طاقة مثلا هناك قسم هندسة منشات معدنية بمصروفات وبنظام الساعات المعتمده ... لكن الحديث عن جمع التبرعات بهذه الطريقة البدائية وكأننا ندعم او نساعد فقيرا او محتاجا فهي لاتليق بأن تكون داخل مؤسسات التعليم العالي ناهيك عن المشكلات التي سوف تعيق مثل هذه الفكره كوجود دعم مالي من جانب مؤسسات وجهات لها اهداف من شانها الاضرار بمصالح البلاد ومثل هذه المشكلات التي تدخل دوما في اي مؤسسة تتلقى دعم وتبرعات وان كان هذا ليس سببا رئيسا ... اعتقد من وجه نظري ان مثل هذا الاقتراح لا يمكن تطبيقة ولم نسمع عنه من قبل ولم يتم تطبيقه في اي جامعه او كلية ....

الحبار
مدير عام المنتدى
مدير عام المنتدى
الحبار

زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ 30u3a1djpgcopy
أهم مواضيعى :

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالإثنين 29 سبتمبر - 5:42

اقتباس :
أعتقد كفايه كده يا بشمهندس عبد الوهاب والبشمهندسين جميعا ويغلق الموضوع ده
لأنه خلاص قضى الأمر وكلامنا مش هيجيب حاجه بالعكس ممكن حد يشوفه

فيعتبروا إستخفاف بحد لا سمح الله غير كده التكلم فى موضوع الأجر ده حاجه
بصراحه كبيره ومينفعش نتكلم فيها كده بسهوله إحنا مش هندى حد حاجه من جيبنا
وإن كان الذكر للتوضيح فمينفعش نقول كل شويه إن فى الساعه خمسه جنيه
والكلام ده نبرته تقيله ومش هيبقى شكله هوه المطلوب.
لذلك أرجو إنى إحنا نبتدى نشوف حاجه تانى أو مواضيع أخرى تنفع تتحل أو
يجوز فيها النقاش لأن ده كما ذكرت أصبح قرار يا أخوانا ومش هينفع التعديل
فيه من حد ولا الرجوع فيه أيضا لذلك أنصح الأخوه المهندسين المتقدمين لعماره
ولم يحالفهم الحظ الرضا بالمقسوم وأعتقد قسم كهربا ده أعلى قسم فى الكليات
الأخرى من حيث المجموع والناس بتتصارع عليه وفيه ناس مش عاجبها
هذا المقسوم وقسم مدنى برضو كذلك الأمر كلها أقسام كويسه وإن شاء الله
خير على الجميع.
ومع الإعتذار للجميع
الموضوع مغلق
وستغلق بقية المواضيع تباعا
والله الموفق
https://asv-univ.editboard.com/index.htm
الحبار
مدير عام المنتدى
مدير عام المنتدى
الحبار

أهم مواضيعى :

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالإثنين 29 سبتمبر - 17:09

عبد الوهاب كتب:

اقتباس :
السلام عليكم مهندس رامي .

تحية طيبة وبعد . اسمحلي في عدة دقائق من وقتك ، مش حيزيدوا عن الدقائق اللي ختهم في شرح كنه المبنى المجاور للكلية إن شاء الله وقتها .

بدأت مقالك الكريم بأسئلة اعتراضية .

جوابها إن يا سيدي نعم !! يتحول المنتدى إلى تجريح لسياسات معينة مادامت تصفع على القفا دون سابق إنذار ، ولاريب أنك محتاج إلى زيارة التخاشيب ( الزيارة فقط ) حتى تعيد النظر قليلاً في أسلوب الإيجابية مع السلطات السلبية على الأقل على أرض الواقع بغض النظر عن التنظير ، من الصعوبة بمكان أن تطالبني بأن أتبسم وأكون إيجابياً في وجه من يصفعني على قفاي ، هذه واحدة .

الثانية أنني صاحب أسلوب أدبي يعرض القضية ، ويناقشها : كما رأيت في بداية المقال ،
ويحاول تفنيد الأسباب ، ثم يخلص إلى النتيجة : كما في وسط المقال ، وفي النهاية يضمن المقال صورة ساخرة أدبية تقوم بالوظائف التالية :

1- عرض سينيمائي للمشكلة من منظور الكاتب ، ولك أن تستشعر مدى كرمي إذ لا أتقاضى شيئاً من هذه السينما المجانية
2- إيصال قضية أننا لسنا مجموعة من الحمقى المجاذيب ، ولكننا ننصاع للقرار برغمنا ، ولا نرضى به ، فنريكم أننا نسخر بكم ، وعلى الكاتب المسؤولية وحده ، كما يضيف أي ساخر .
3- مواساة أصحاب المشكلة .

وأنا أعتبر أن هذا التضمين الأخير ميزة ، ولو كان يشكل مشكلة عندك فلابد من إيضاح وجهات النظر .

فأنا حر !! حر مالم أضر ؟؟

لنقل أنني ألتزم بهذه القاعدة الذهبية ، فلماذا لا ترتضيه مصادر القرارات لدينا ؟؟ ولماذا هم أحرار وإن أضروا ؟؟

لاحظ أن العمادة أصدرت القرار دون اعتبار للضرر ، وبالطبع لن نمسح لهم مشاركة ، ولن نقول لهم : راجعوا قوانين المنتدى ، ولن نقول لهم نرجو الالتزام بالأدب يا بشمهندس وإلا طردناك أربعة وعشرين ساعة ، ولكن نقول لهم ياجماعة : إيه القرار ده ؟ طيب ليه ما قلتوش من البداية علشان نحول ؟؟ وهو فعلاً ما ناقشته في بداية المقالة .

فيما يتعلق بالقضية نفسها فأنا لا أتحدث عن مستوى القسم العام فهذا شيء يقال لمثله عندي : إلى سقر وبئس المصير ، والعلة الغائية في ذلك ليست في عدم اهتمامي بمستواه ، ولكن طموحي في تغييره بالعمل المثمر ، وهو إحدى طموحاتي إن شاء الله ( هل طلبت مني أن أكون طموحاً ؟ أعتقد أنني أصبحت كثير النسيان ) .

لكن الموضوع نزل ليطالب بتصحيح خطأ توقيت القرار ، البارحة فقط بعثت رسالة للدكتور شوكت القاضي - الدكتور الفاضل - أقترح عليه تصحيحاً للخطأ أن تتحمل الكلية مسؤولية توزيع الجماعة المعماريين على الكليات المختلفة ( استثنائياً ) خلال الفترة القادمة ، فالجعجعة و الدندنة حول مستوى القسم ليست في الحسبان على الأقل الآن .

تطالبني بأن أكون مؤدباً طموحاً إيجابياً محترماً صريحاً .

الحق ما قلت ، وأشكرك على هذه النصيحة الجميلة ، وليس معنى ذلك أنني لست صاحب طموحات ، ولست إيجابياً في مواقف الإيجابية ، ولست محترماً مع من يستحق المناقشة والاحترام ، ولست صريحاً في تعاملاتي وكلامي ومواقفي ، ولست مؤدباً .

فلو لم أكن طموحاً لما نلت المستوى الأول في مسابقة الرسم على مستوى الإمارات ، ولم أكن لأنال الترتيب الأول في القصة القصيرة على مستوى منطقة عجمان ، وما كنت وصلت إلى كلية الهندسة وإن بالمجموع المتواضع ، ولم أكن لأنال تزكية علمية شرعية
من الشيخ سعد البريك - أعتقد أنك تسمع عنه شيئاً ما - والشيخ جاسم ، والشيخ عبدالمجيد الشافعي والشيخ عزيز بن فرحان العنزي رئيس الدعوة والإرشاد بدبي ، ولم أكن لأضيف علامات التعجب والاستفهامات إلى كل مواضيع المنتدى كافة بأكملها لو كنت تدري ما أقصده ، وكل هذا أولاً وأخيراً بفضل الله وحده وتوفيقه وليس ( فهلوة ) مني ، مع اتخاذ الأسباب والطموح الذي تأمرني به .

أما الإيجابية فقد تركتها مع الأسياد ، فهم يشتغلون بصفع الأقفاء ، ولنا نحن التبسم والشكر والعرفان واللثم والانحناء ، وعلى كل حال لن أكون رئيساً لاتحاد الطلبة وإن عمرت بالكلية
تسعمئة سنة ، فأنت ( بوجهك السمح وأخلاقك العالية ) خير من يقوم بها ، دعك من أنني اسكندراني قح ، والاسكندرانية من الإيجابية أبعد الخلق .

أشكرك لأمري بالاحترام ، وها أنا ذا أسطر مناقشتي معك لأنك تستحق الاحترام ، فلو لم أكن محباً للاحترام ، هل كنت إلا ثرثرت عن :

( عزيزي رامي ، يانافخ بوق الإيجابية ، قل لي بالله عليك ، متى استلمت آخر مظروف
نقدي من العلماء الأسياد ؟ الحقيقة أن ، إلخ إلخ ) الكثير من هذا الهراء والتهريف غير المتعقل مع أمثالك من المحترمين الخلوقين .

ولا تطالبني أرجوك بالصراحة مع النظام القمعي ، حتى إن ربنا قد قال ( إلا أن تتقوا منهم تقاة ) عز وجل ، والتلميح هنا يكفي ، ولا يبدوا لي أنك قرأت رواية شرف لصنع الله إبراهيم .

أما بالنسبة للأدب ، فجزاك الله خيراً .

ثم إن حنقك على الباشمهندسة لايبرر أن تعيب عليها خطأ لغوياً ، إنما هي العصبية ، ولو أحببت لاستخرجت لك عدة أخطاء لغوية في مقالكم الكريم ، لكنني لا أفعل إكراماً لك .

بالطبع لا توجد مؤسسة تعليمية تقول : لا يكلف الله نفساً إلا وسعها ، فمرافقها وأقسامها لا تمول من قبل أفرادها ، بل التمويل حكومي طبعاً إلى جانب المشروعات الخاصة بالكلية ، هذا يعني هنا أن التقصير حكومي ، أليس كذلك ؟؟

والمسألة مسألة مادة لا أكثر ولا أقل ، أعطهم مئتي ألف جنيه ، وسيعطونك أروع أقسام العمارة والتصميم .

أشكر مرورك الكريم في موضوعي ورأيك الذي أحترمه ولا أخشى مناقشته البتة ، لإنه من كريم .عدا ذلك فالشاعر يقول :

يعيرني السفيه بكل قبح *** فأكره أن أكون له مجيبا
يزيد سفاهة وأزيد حلماً *** كعود زاده الإحراق طيبا
الحبار
مدير عام المنتدى
مدير عام المنتدى
الحبار

أهم مواضيعى :

مُساهمةموضوع: رد: زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟   زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟ I_icon_minitimeالإثنين 29 سبتمبر - 17:10

والموضوع مغلق

زعلانين علشان اغلاق قسم العمارة ليه ؟؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» علشان تضحك لازم تشوف النكت دي بس خلي بالك علشان متعيطش.....هههههههههه
» انا عملت مجهود كبير علشان اوصل النكت دي للاعضاء علشان يضحكو من قلبهم ................شكرا
» تم اغلاق قسم الفن والفنانين نهائياً
» برنامج Shutdown Timer وتحديد فتره اغلاق الكمبيوتر
» اغلاق جميع محطات روتانا بسبب الازمة المالية