brave_engineer مهندس نشيط
عدد المساهمات : 156 تاريخ التسجيل : 16/08/2009 العمر : 35 الموقع : قلوب الاحبه Upload Photos :
| موضوع: معايير الجوده بين الروتين والتطبيق الجمعة 28 أغسطس - 16:57 | |
| فى الفتره الاخير اعتقد ان الكل سمع بما يسمى معايير الجوده وأود ان اثير شىء بسيط اى انسان بسيط او فلاح بسيط لما بيحب ياخد محصول كويس بيراعى محصوله وبيكلفه دا مثال بسيط ولكن كليتنا بطبق معايير الجوده خطأ دا من وجهة نظرى يعنى بمعنى انى مخدش الموضوع من اخره يعنى اضغط الطلبه اطبق عليهم حاجات غريبه امتحانات اشكال والوان ونتايج لون واحد(أحمر) فعلا زى منتا عايز تطبق الجوده صح ابدأها صح انت عايز منى نتايج وفرلى الوسايل اللى تساعدنى على كده اسلوب تعليم متطور اعضاد هيئة تدريس متفاهمين والتزام بالمواعيد وبالمناهج بمعنى زى م الكليه لها حقوق عليها واجبات لازم تبص للواجبات اللى عليها الاول مش تاخد الحقوق اللى ليها وبعدين يا مسهل نبقى نبص على الواجبات اعتقد ان كليتنا لازم تراجع موضوع الجوده ده وتبدأالبدايه الصح دا لو احنا فعلا عايزين نطور من نفسنا وتبقى علامة الاستفهام ما هى البدايه الصحيحه لتطبيق الجوده ف كليتنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جزاكم الله خيرا | |
|
eng_ghost مراقب عام المنتديات والحوار العام ومنتدى الهندسة المدنية
عدد المساهمات : 4632 تاريخ التسجيل : 16/04/2008 العمر : 38 الموقع : just in my dreams ,, i can reach any place رقم العضوية : 1036 Upload Photos :
| موضوع: رد: معايير الجوده بين الروتين والتطبيق السبت 29 أغسطس - 7:35 | |
| - brave_engineer كتب:
- ا وتبقى علامة الاستفهام
ما هى البدايه الصحيحه لتطبيق الجوده ف كليتنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أولا : بعد أذن حضرتك ,,, تم نقل الموضوع للقسم المناسب ثانيا : ومع شديد أحترامي وتقديري لشخص حضرتك ,,, أنما لا أنا ولا حضرتك نقدر نحكم علي نظام الجوده اللي عندنا في الكليه ,,,أنا اهوه درست أدارة جوده في الدبلومه ,,, وأقدر أقولك أنها مدارس ,,, وكل مدرسه وليها اتجاهها فأنا كطالب ,,,, مهما كان عندي علم ,,,, مش هقدر بيه أني أحكم علي شغل ناس عندها علم أكتر مني ,,, وناس عارفه هي بتعمل ايه ,,,أنا اللي أقدر أطالب بيه كطالب ,,,, هوه أن الحال يتحسن ,,, أقول انه فيه عيوب كذا وكذا وكذا ,,, أنما بقي اقول ان الجوده المفروض انها تمشي كذا ,,, أو ما تمشيش ,,, ده مع أحترامي أكرر ,,, لا أنا ولا حضرتك ولا أي طالب في الكليه ,,, مهما كان يملك من علم ,,, يقدر حتي انه يحكم علي نظام الجوده عندنا ,,, لأنه لا أنا ولا غيري يملك الخلفيه اللازمه اللي تأهله لذلكوفي الأخر ,,,, أقدر أقول لحضرتك انه فيه أمل ,,, وأمل كبير كمان جاي في السكه ,, وبعون الله هتجنو ثماره قريب أوي !!يكفي ان حضرتك تزور البوست ده http://www.engaswan.com/montada-f21/topic-t19586.htm هتعرف أنا قصدي أيه ,,, وعلي فكره اليابانيين اشتغلو في مصانعهم بنظام جوده أمريكي كان فاشل وغير معترف بيه في امريكا نفسها ,,, وقدرو بيه أنهم يصنعو عربيات بمواصفات احسن وبسعر ارخص من اللي بتتباع بيه في امريكا ,, وكمان ضربت بيه سوق السيارات الامريكي في قلب بلدهوزي ماكررت ,, نظم الجوده عباره عن مدارس ,,, لا أنا ولا حضرتك ولا أي حد يقدر أنه ( يفتي ) في الموضوع ده ,,, أتمني تكون وجهة نظري وصلت حضرتك ,,,, والله الموفق | |
|
الحجازى مهندس ممتاز
عدد المساهمات : 340 تاريخ التسجيل : 21/03/2008 العمر : 35 الموقع : IN THE HEART OF MY FRIENDS رقم العضوية : 917 Upload Photos : أهم مواضيعى : هيه دى هندسة اسوان
| موضوع: رد: معايير الجوده بين الروتين والتطبيق الجمعة 3 ديسمبر - 20:49 | |
| يااااااااااااااااااامسهل قولوا امين
| |
|
MASA_2010 معيد بقسم كهرباء
عدد المساهمات : 631 تاريخ التسجيل : 25/02/2008 العمر : 38 الموقع : APEARC رقم العضوية : 630 Upload Photos :
| موضوع: رد: معايير الجوده بين الروتين والتطبيق الجمعة 10 ديسمبر - 18:04 | |
| بعد اذنك ياباشمهندس , كلامك كله سليم , بس كلمة اعضاء هيئة تدريس متفاهمين كلمة فيها ظلم شوية , تقصدي ايه بمتفاهمين ؟ لا اعتقد ان اعضاء هيئة التدريس في الكلية متعاليين او متكبرين بارائهم ومتشددين , لازم طبعا في الاول قبل ما اي حد يتكلم يعرف اللي ليه واللي عليه زي ماقلتي كده . لو سألتني رأيي هقلك انها منظومة كلها خاطئة بس مش من اتجاه واحد , بمعني كام طالب بيعمل اللي عليه , اذا كان الطالب بيجبر جبرا علي مصلحته , وايه هيه مصلحة اي عضو من اعضاء هيئة التدريس في ان اي طالب يتعلم او يفهم ؟ لو مافهمش لعيب او عدم اهتمام او تقصير فده لا يضر عضو هيئة التدريس في شئ . عدم تفاهم اعضاء هيئة التدريس قد يأتي نتيجة لسبب هوه ان الطالب اللي قدامه مش عايز يتعب نفسه . برضه في النهاية لا نملك الا اننا نقول ان المنظومة كلها خطأ , لا يوجد طالب علم مثالي وبالتالي يقابله عدم وجود معلم مثالي. | |
|